De installerade professorerna på scen.

Högtidlig professorsinstallation

– Varje ny professor, excellent lärare och pedagogisk pristagare tillför nya perspektiv och insikter. På så sätt berikar ni vår gemensamma strävan efter kunskap och excellens.
Det förklarade rektor Malin Broberg i sitt tal vid en av Göteborgs universitets största högtider: Professorsinstallationen som i år hölls den 12 juni i Konserthuset.

Christine Howes, professor i datalingvistik och rektor Malin Broberg.
Christine Howes, professor i datalingvistik, och rektor Malin Broberg.
Foto: Johan Wingborg

Högtiden innebär inte bara installering av nya professorer utan också välkomnande av gästprofessorer och adjungerade professorer, som har sin huvudsakliga anställning någon annanstans. Dessutom uppmärksammas pedagogiska pristagare och excellenta lärare.

Att bli professor eller få en pedagogisk utmärkelse innebär dock inte en slutpunkt utan snarare ett nytt ansvar, påpekade rektor Malin Broberg.

– Det är ett ansvar att fortsätta driva utvecklingen framåt, att inspirera, leda och utbilda nästa generation kollegor och studenter, och att bidra till den ständiga förbättringen av vårt universitet. Era prestationer och ert engagemang har redan gjort ett djupt intryck, och vi ser nu fram emot hur ni kommer att fortsätta påverka och forma vår akademiska gemenskap.

Astrid von Rosen, professor i konst- och bildvetenskap, höll professorernas tacktal till universitetet. Hon berättade att hon blev akademiker sent i livet och mest av förvirring råkade hamna på en föreläsning i just konst- och bildvetenskap. Förvirringen har ännu inte släppt.

Nyinstallerade professorer.
Foto: Johan Wingborg
Johan Zelano, professor i neurologi, och rektor Malin Broberg.
Johan Zelano, professor i neurologi.
Foto: Johan Wingborg

– Jag skulle vilja beskriva den akademiska förvirringen som ett slags fokuserad berusning, ett mentalt tillstånd betecknat av ”flow”. Tillståndet befinner sig mellan upphetsning och kontroll, mellan hårt arbete och njutning, och känns som att bli ett med världen, vara älskad, kapabel och stark.

Hampus Haugland, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, uppmanade professorerna att fortsätta vara nyfikna.

– För nyfikenhet och entusiasm smittar och får mig och mina kursare att vilja lära oss mer, utforska nya områden och själva bidra till att förklara världens kuriositeter.

Högtiden innebar också flera musikinslag och avslutades med mingel i Konserthusets foajé.

Av: Eva Lundgren

Fakta

Professorsinstallationen den 12 juni ägde rum i Konserthuset. 35 professorer installerades, nio adjungerade professorer och två gästprofessorer välkomnades. Dessutom uppmärksammades excellenta lärare och pedagogiska pristagare.

För arrangemanget stod Akademiska högtider vid Kommunikationsenheten. Musikinslagen framfördes av Oskar Valeberg, Millan Baekström och Beatrice Vanzo, Högskolan för scen och musik, samt av Göteborgs Brasskvintett och av Göteborgs Akademiska Kammarkör.