Hon får pris för vetenskapligt bidrag till IPCC

Hui-Wen Lai, postdoktor vid Göteborgs universitet, får pris av Kungliga Vetenskapsakademien för sitt betydande bidrag till AR6, den sjätte bedömningsrapporten från Förenta nationernas Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), samt för sin doktorsavhandling ’Towards an improved understanding of precipitation variations over the Tibetan Plateau’.

Forskaren Hui-Wen Lai
Hui-Wen Lai.
Foto: privat

Vid sitt sammanträde 4 juni beslutade Vetenskapsakademien att tilldela Hui-Wen Lai Letterstedtska priset 2024. Priset delas ut för  särskilt maktpåliggande vetenskapliga undersökningar. Hui-Wen Lai delar med Janine Splettstößer, professor vid Chalmers tekniska högskola.

Hui-Wen Lais forskning handlar om klimatvariabilitet och klimatförändringar över tredje polen och angränsande regioner. Hennes studier innefattar bland annat kopplingar mellan de stora cirkulationssystemen-, mesoskalekonvektiva system och regionala klimatförändringar som påverkar konvektion och nederbörd. Hon är särskilt intresserad av att förbättra vår förståelse för hur moln och konvektion har förändrats i denna region, med hjälp av numeriska väder- och klimatmodeller.

För mer information, kontakta:
Hui-Wen Lai, postdoktor, Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet, e-post: hui-wen.lai@gu.se

AV: JENNY MEYER DANEBACK