Porträtt på JMG-alumni Elin Tornblad
Elin Tornblad, före detta student på JMG, kombinerar affärsnytta med kommunikation.
Foto: Cajsa Malmström

Hon vill göra techbranschen mer kommunikativ

Från MKV-programmet på JMG till utnämningen Årets Female Founder 2020 av Dagens Industri och DiDigtal. Elin Tornblad blev häromåret känd som kvinnan bakom Potato Plastic, ett hållbart alternativ till miljöfarlig plast. Efter examen från MKV-programmet på JMG har hon etablerat sig som kommunikatör i techbranschen.

Historieberättande har alltid varit den röda tråden i Elin Tornblads liv. När hon växte upp i Hjo vid Vättern och det var dags att tänka på framtiden, drömde hon om att bli journalist, skådespelare eller författare. Till slut blev det medie- och kommunikationsvetenskapsprogrammet (MKV) på JMG därifrån hon tog sin kandidatexamen 2018.

– Jag hade lärt mig om teorier, strategisk kommunikation och även gått en kurs i praktisk medieproduktion, men visste inte vad jag skulle göra.

Den enda humanisten

Någon tyckte att hon skulle söka till Chalmers Entreprenörskola och i hård konkurrens med ett par tusen sökande blev hon antagen till masterprogrammet.

Bland de 70 studenterna från hela världen var hon så gott som den enda humanisten – en udda fågel, men också en frisk fläkt.

Hon upptäckte snart att hennes kunskaper i kommunikation – och förmågan att berätta en historia, storytelling – skulle bli hennes stora tillgång. Liksom övertygelsen om vikten av transparens.

– Det blir lätt så att techbranschen lever sitt eget liv, inte särskilt humanistisk eller demokratisk, och tyvärr är den alltför sällan tillräckligt öppen och kommunikativ.

Tvärtom, ser hon alltför många exempel på så kallad greenwashing, det vill säga företag som är duktiga på att marknadsföra sig som miljövänliga, trots att det inte stämmer.

Samtidigt finns det de som arbetar med riktig hållbarhet, men som inte kan kommunicera.

Kombinerar affärsnytta med kommunikation

Idag har hon sitt eget företag och har blivit känd för Potato Plastic – ett biologiskt nedbrytbart material gjort av potatis som alternativ lösning till plast.

Hon anlitas som konsult av andra som behöver hjälp att marknadsföra hållbara produkter där hon kombinerar affärsnytta med kommunikation.

– Många vet inte hur de ska arbeta strategiskt med sin kommunikation och de kan inte berätta en historia. Där kommer jag in från början och hjälper dem med alla mina frågor.

Att inte vara teknisk expert blir ett plus i sammanhanget när hon ställer alla sina frågor om varför just den här varan är bra, på vilket sätt den är hållbar och bra för samhället, liksom hur den kan hjälpa kunden.

– Jag har redan sedan studietiden på JMG satsat mycket på att bygga upp mitt personliga varumärke och är därför noga med att enbart välja kunder vars produkter och tjänster jag tror på.

Text: Cajsa Malmström