Humor, kosmos, apokalyps och litteraturklassiker i årets sommarkurser

Sommaren 2020 gav institutionen för litteratur, idéhistoria och religion fem sommarkurser – det blev succé. ­­Nu går det att anmäla sig till årets sommarkurser, varav en är helt ny och innehåller mycket humor.

Alla förra årets sommarkurser fick många ansökningar. Allra mest populär var kursen Litterära klassiker genom tiderna, som över 300 personer läste klart.

Christer Ekholm, kursansvarig och studierektor för litteraturvetenskap, har aldrig varit med om något liknande förut.

– Det är otroligt spännande att se att det finns ett sådant sug efter klassisk litteratur, säger han.

Tema: mord

Kursen kommer att ges också sommaren 2021, denna gång på halvfart. Även denna gång tar kursen upp klassiska verk från antiken fram till i dag, men Christer Ekholm kommer att arbeta med ett tema:

Kerstin Ekman
Foto: Bodil Bergqvist

– Mord. Det här med att döda en annan människa blir en underliggande tematik i kursen. Vi kommer att läsa bland annat Dostojevskijs Brott och straff och Kerstin Ekmans Mordets praktik.

Varför vissa verk lever kvar

Men Christer Ekholm poängterar att det inte bara går ut på att ligga i hängmattan och läsa klassisk litteratur.

– Kursen handlar också om frågan hur en klassiker blir till, hur kanoniseringsprocessen ser ut, vad det är som gör att vissa verk lever kvar. Vi ger inga svar på det, men vi diskuterar frågan. Varför finns Shakespeare kvar i det kollektiva medvetandet?

Att vara människa och rolig

En helt ny kurs för året är Den humoristiska människan: humor i litteratur, filosofi och teologi, som kan räknas in i institutionens alla fyra huvudområden litteraturvetenskap, idé- och lärdomshistoria, religionsvetenskap och teaterstudier.

Kursansvarig är Ola Sigurdson, professor i teologi, och kursen kommer att ta avstamp i de tre böcker om humor som han ger ut i vår.

– Det handlar om vilket slags väsen en människa måste vara för att kunna uppfatta något som roligt. Relationen mellan att vara människa och att vara rolig, humor och subjektivitet, säger Ola Sigurdson.

Intervju om humor och politik

Förutom föreläsningar och diskussioner på ämnet humor kommer kursen att innehålla videointervjuer med människor från helt skilda områden men som alla på olika sätt belyser humor.

– En sådan intervju blir med Gustav Fridolin, som ska prata om humor och politik. Det kommer också att handla om humor och religion, humor och litteratur och humor och historia, jag ska också bjuda in någon som är rolig i yrket, kanske en standup-komiker.

Kritisk diskussion om humor

Tanken med kursen är enligt Ola Sigurdson att studenterna ska få en ökad förståelse för hur humor är en central del av vår mänsklighet. Det är inte något perifert, utan spelar tvärtom stor roll för oss.

– Men humor behöver inte nödvändigtvis vara något bra, det kan också vara dåligt: man kan till exempel använda humor för att håna någon. Det blir en kritisk diskussion om humor och vad det är att vara människa, och även en diskussion om humor som förändringskraft.

Kombinerar humaniora och naturvetenskap

Den tredje kursen som ges i sommar heter Från kaos till kosmos: astronomins historia och gavs redan förra sommaren. Det är en tvärvetenskaplig kurs som kombinerar humaniora och naturvetenskap.

– Vi läser om astronomi redan hos de gamla grekerna och framåt, vi börjar med antik kosmologi – hur tänkte de om kosmos då och hur såg kosmos ut för dem? Sedan har vi ett nytt tema varje vecka: från antiken till medeltiden, renässansen, över till 1700-talet, 1800-talet och i princip fram till i dag, säger Gustav Holmberg, studierektor för idéhistoria och en av två kursansvariga.

Identifierar stjärnbilder

Kursen består av klassiska föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter, men det finns dessutom ett laborativt inslag.

– I vanliga fall går ju idéhistoria ut på att studenterna läser, tänker och skriver, men i den här kursen får de också tre övningsuppgifter som går ut på att observera månen, bygga ett solur – mer eller mindre avancerat – och att ge sig ut på natten och identifiera stjärnbilder på himlen, säger Gustav Holmberg.

Apokalypsen som uppenbarelse

Den fjärde och sista kursen som ges vid institutionen sommaren 2021 är Apokalypsen i text och tolkning. I dag används ordet apokalyps ofta när man talar om katastrofer och undergång, men det syftar ursprungligen på en uppenbarelse. I kursen studeras såväl Uppenbarelseboken som mindre kända antika skrifter som Adams och Evas liv.

Kursansvarige Tobias Hägerland menar att kursen förra sommaren uppskattades både av sådana studenter som aldrig öppnat en bibel förut och av sådana som tidigare läst en hel del bibelvetenskap.

Det var också många som tyckte om att kursen inte bara handlar om texternas ursprungliga sammanhang och betydelser, utan också om hur de har påverkat religion, kultur och politik genom historien och hur de influerar olika kulturuttryck i dag, säger Tobias Hägerland.

Sommarkurserna är öppna för ansökningar mellan den 19 februari och den 15 mars.

Text: Elin Widfeldt

Sommarkurser 2021 på institutionen för litteratur idéhistoria och religion: