Standup-scen
Ellen Schagerström undersöker hur standup kan användas för att kommunicera vetenskap.

Humor som verktyg för att sprida kunskap om Östersjön

Många människor känner starkt för Östersjön, men kunskapen om dess miljöutmaningar är ofta bristfälliga. Forskaren Ellen Schagerström vill ändra på det genom att använda ett lite oväntat verktyg – humor.

Porträttbild på Ellen Schagerström
Ellen Schagerström är forskare på institutionen för biologi och miljövetenskap, vid Göteborgs universitet.

I ett nytt projekt undersöker hon om standup kan vara ett effektivt sätt att kommunicera vetenskaplig kunskap om havets problem och på så sätt inspirera till beteendeförändringar.
– För att öka medvetenheten om Östersjöns havsmiljö och inspirera till förändringar hos allmänheten behöver vi nå de som aldrig tidigare engagerat sig i dessa frågor, säger Ellen Schagerström.

I projektet "Fun Facts – Communicating Science Through Stand-Up Comedy" testar Ellen om hon kan nå ut till de människor som kanske annars inte skulle delta i eller förstå vetenskapliga föreläsningar om Östersjön.

Forskningskommunikation kan ofta kännas överväldigande och svårbegriplig för den breda allmänheten. Att göra den tillgänglig genom humor kan öppna dörrar för att nå fler, särskilt de som inte har ett särskilt intresse för miljöfrågor från början. Helt enkelt fungera som en bro mellan komplexa vetenskapliga begrepp och en publik som inte är insatt.
– I stället för att presentera en överväldigande buffé av information som många äter sig mätta på direkt, försöker jag bjuda på små, roliga kunskapskanapéer som förhoppningsvis väcker intresse och gör att folk vill veta mer, fortsätter Ellen.

Ellen kör stand-up.
Ellen har haft fyra föreställningar i Stockholm, nu är det dags för Göteborg.

Hon har, med hjälp av föreläsaren och humorcoachen Ami Hallberg Pauli, utvecklat ett standup-framträdande som tar upp tre centrala teman för Östersjön: övergödning, främmande arter och mat från havet. Dessa ämnen är dels miljömässigt viktiga, men lämpar sig också bra för att omvandlas till något underhållande. Något som kan få publiken att både skratta och reflektera över havets utmaningar.
– Greta Thunberg säger att vi måste lyssna på forskarna, men hur ska folk orka lyssna om vi pratar på ett sätt som är obegripligt för dem? säger Ellen. Hon betonar vikten av att anpassa kommunikationen och hitta nya sätt att fånga människors intresse. Just humor är ett sådant nytt sätt.

Projektet, som pågår fram till 2025, finansieras av BaltcWaters och har fått anslag på nästan 190 000 kronor. Hittills har det blivit fyra lyckade framträdanden i Stockholm och nu är det äntligen dags för Göteborg.
– Det har varit jättekul men också utmanande att ta fram materialet. Standup är en oerhört teknisk konstform där du har väldigt kort tid på dig att göra din poäng. Men jag märker att människor faktiskt lyssnar till något som får dem att skratta, det är väldigt belönande.

Mer om projektet

Projektet “Fun Facts – Communicating Science Through Stand-Up Comedy” kommer genomföras av Ellen Schagerström vid Göteborgs universitet och pågår till och med år 2025.

Via BalticWaters program för mindre forskningsprojekt och förstudier har projektet beviljats anslag om 189 659 SEK kronor som stöd för genomförandet av den vetenskapliga studien.

Ami Hallberg Pauli är föreläsare, underhållare och författare till ”Stand up-handboken – konsten att göra livet lite roligare”. Hon genomför kurser inom standup och har varit en viktig del i projektet.