Bild
Porträtt på Theo Röhle
Foto: Anna von Brömssen
Länkstig

JMG har den näst mest populära utbildningen inom kommunikation

Inför terminsstarten har den fackliga organisationen DIK:s tidning Magasin K undersökt söktrycket till landets program inom kommunikation, kultur och kreativ sektor. Bland utbildningarna inom kommunikation hamnar MKV-programmet vid JMG på Göteborgs universitet på andra plats

Rättelse: OBS! Ursprungligen skrev Magasin K att JMG:s MKV-program var det mest populära. Därefter granskade tidningen på begäran resultatet av dess undersökning en extra gång. Då visade det sig att JMG-programmet var näst mest populärt. JMG hade näst högst antal sökande efter Uppsala universitet.

- - - - - 

– Vi sätter ribban högt och är tydliga mot studenterna att vi vill att de ska vara redo för att ta sig till en ledningsnivå. Att de ska känna till de etablerade sätten att jobba, men att de också ska kunna ta annorlunda och övergripande strategiska beslut, säger Theo Röhle, proprefekt och utbildningsansvarig vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG).

Han tror också att en bidragande orsak till att utbildningen är så populär är att den har funnit länge, sedan 2009, och har ett gott rykte bland arbetsgivare. 

Det är Magasin K som inför terminsstart undersökt söktrycket till 362 program inom den fackliga organisationen DIK:s branschområden. Förutom att vara det program med näst högst söktryck inom området kommunikation, hamnar JMG:s utbildning näst högst av samtliga program i undersökningen med dess 1228 sökande.

Läs hela artikeln på Magasin K:s webbplats: https://magasink.se/2023/08/popularaste-utbildningarna-i-kultur-och-kreativ-sektor/