Navigate to video: Medier, makt och demokrati
Video (02:53)
Medier, makt och demokrati
Bild
Länkstig

JMG topp tre bland utbildningar i kommunikation

JMG:s medie- och kommunikationsvetarprogram (MKV) står sig väl i årets undersökning av de mest populära utbildningarna inom kommunikation. MKV-programmet hamnar också i år topp tre i granskningen av antalet sökande som Magasin K gjort.

Inför terminsstarten undersöker den fackliga organisationen DIK:s tidning Magasin K hur många som söker till landets olika utbildningar inom kommunikation, kultur och kreativ sektor.   

Förra året hamnade JMG:s MKV-program på andra plats och också i år finns den med som topp tre när det gäller kommunikation.

Tidningen granskar det totala antalet sökande respektive antagna och sökande per plats. JMG har 1 311 sökande totalt och 23 per plats, lika många per plats som ettan, Uppsala universitets utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik.

– Det är förstås mycket roligt att vårt program står sig så väl över tid, konstaterar Theo Röhle, proprefekt med ansvar för utbildning vid JMG. Det tyder på att både studenter och arbetsgivare uppskattar att vi satsar på en gedigen utbildning med höga ambitioner vad gäller reflektion och analysförmåga.

Genomgången visar också att totalt så har söktrycket till landets kommunikationsprogram ökat med sju procent.

Text: Cajsa Malmström

Mer information

Läs hela artikelnMagasin K:s webbplats.

Se filmen om MKV-programmet

Porträtt på personer som medverkar i film om medie- och kommunikationsvetarprogrammet vid JMG, Göteborgs universitet.
Foto: Gunnar Jönsson

Läs mer och ansök här

Här hittar du mer information om MKV-programmet och ansöker direkt: https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/medie-och-kommunikationsvetarprogrammet-s1mkg