Hanna står framför en lejonstaty i Warszawa

Juriststudenten Hanna är på utbytestermin i Warszawa

Hanna Carmesund studerar Juristprogrammet i Göteborg men är just nu på en utbytestermin i Warszawa – ”Funderar du på att åka på utbyte vill jag bara säga gör det!”

Hur är det att göra en utbytestermin på Kozminski University i Warszawa?

Det är en intressant tid att vara här eftersom Polen har ett starkt band med Ukraina och många här berörs av det som händer just nu. Universitetet jag studerar på engagerar sig mycket för att hjälpa människor som flyr och många lärare har valt att lägga om undervisningen för att fokusera mer på det som händer i Ukraina, vilket jag uppskattar.

Hur är Warszawa som stad?

Det finns väldigt många saker att se och göra i staden så man behöver inte vara orolig för att få det tråkigt. Det är en stad med mycket historia så om man gillar det kommer man alltid att ha något att upptäcka! Det är lätt att ta sig runt med kollektivtrafiken då det finns bussar, spårvagnar och tunnelbana att välja mellan. En annan sak som är bra är att det är billigt, vilket man uppskattar som student.

En tegelbro och gamla byggnader, kvinna med barnvagn och par som fotar ett barn.
Gamla stan i Warszawa
Foto: Hanna Carmesund

Vad fick dig att vilja åka på utbytesstudier?

Under mina juridikstudier i Göteborg blev jag intresserad av internationell rätt och speciellt folkrätten. När det var dags för mig att söka utbytesstudier kände jag att jag borde ta vara på chansen och åka någonstans för att lära mig mer om internationell rätt och även få en inblick i ämnet från ett annat perspektiv. Jag hade även pratat med många andra som varit i väg på utbytesstudier och alla hade älskat det, så då blev jag ännu mer peppad!

Hur ser kurserna ut jämfört med i Sverige?

Till skillnad från i Sverige är kurserna här ganska små. De flesta är mellan två och fem poäng och jag läser därför nio kurser totalt. Det är något jag uppskattar eftersom man får läsa många olika ämnen samtidigt och på grund av att kurserna är så små får man fördjupa sina kunskaper i specifika ämnen. I kursen International Contracts har vi exempelvis gått igenom lagstiftningen kring internationella kontrakt. Vi har även fått möjlighet att skriva sådana kontrakt, vilket varit lärorikt. En annan sak som skiljer sig från studierna i Sverige är att betygen delvis baseras på hur aktiv man är på lektionerna. Utöver International Contracts läser jag andra kurser som Globalization and Criminal Law, Climate and Energy Policy och International Business Law.

Hur är det sociala livet som utbytesstudent?
I början var det lite läskigt att åka på utbyte eftersom man inte kände någon. Men eftersom alla utbytesstudenter är i samma sits så är alla väldigt öppna för att lära känna varandra. Det är lätt att få nya vänner. Totalt är vi ungefär 150 utbytesstudenter på Kozminski och det finns en förening på skolan som heter Kozminski International Society. De anordnar olika aktiviteter under hela terminen för oss utbytesstudenter. Det är allt från att besöka museum, åka skridskor, gå på bio och anordna fester till att arrangera resor till andra städer i Polen. De är otroligt snälla och jag har känt mig väldigt välkommen.

Gruppfoto på cirka 20 personer på ett torg i Gdansk.
Hanna och andra studenter under en resa till Gdansk.

Vad skulle du säga till den som funderar på att läsa en utbytestermin?

Funderar du på att åka på utbyte vill jag bara säga ”gör det”! Det är en otrolig upplevelse och du kommer att ha extremt roligt vart du än åker! Det kommer att vara nervöst i början, men det går över efter några dagar och då kommer du vara glad över att du valde att åka.

På Handelshögskolans Instagram-konto hittar du Hanna Carmesunds takeover, där hon visar upp sin vardag som utbytesstudent i Warszawa.