Katarzyna Wojnicka får Emma Goldman-priset

Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap gratulerar sin docent Katarzyna Wojnicka som är en av pristagarna av Emma Goldman Award 2023.

Katarzyna Wojnicka håller i statyett från Emma Goldman Award 2023.

Priset, som grundades av Flax Foundation, har som mål att generera och stödja innovativ forskning och kunskap om feministiska frågor och ojämlikheter i Europa, med syfte att bidra till ett mer socialt rättvist, jämlikt och solidariskt samhälle. Priset som är på 50 000 €, kan spenderas på forskning och utveckling som forskare.

-Jag är väldigt glad över att ha fått priset så klart. Och jag uppfattar det inte bara som ett erkännande av min forskning utan även över hur jag faktiskt utför den, vilket jag gör genom att kombinera sociologi och kritiska studier av män och maskuliniteter för att forska om (o)jämställdhet mellan kvinnor och män i den europeiska dimensionen. Jag är också väldigt stolt över att jag är den första att ta hem denna utmärkelse inte bara till Göteborgs universitet utan även till Sverige rent generellt. Fast jag är säker på att jag inte kommer vara den sista som gör det, säger Katarzyna Wojnicka.

För prispengarna vill Katarzyna fortsätta arbetet med sitt pågående projekt, avsluta två bokprojekt och arbeta internationellt.

-Jag skulle vilja spendera medlen på att fortsätta med mitt pågående projekt om homomonument i Europa (Europeiska queera minnesplatser: från Homomonument till HBTQI monument i Göteborg, finansierat av Adlerbertska forskningsstiftelsen) och på två sabbatsår då jag planerar att avsluta två av de bokprojekt som jag arbetar med just nu. Jag skulle också vilja ägna några månader nästa vår inom den tysk-österrikiska akademin (för att skriva färdigt min bok om maskulinitet ur ett sociologiskt perspektiv, men också för att återta kontakten med mitt andra hemland och språk). Under 2025 skulle jag gärna vilja åka till USA och vistas en tid på något av deras excellenta universitet, helst på östkusten eftersom jag inte har körkort och därför inte kan bo i Kalifornien.

Läs mer om priset och pristagarna på Flax Foundations webb: https://www.flax-foundation.net/kopie-van-emma-goldman-awardees-2022