Svartvit porträttbild av Kerstin Bergendal
Kerstin Bergendal, pressbild Göteborgs stad.
Foto: CU von Platen

Kerstin Bergendal skapar Götaplatsens nya offentliga konstverk

Kerstin Bergendal, lektor på masterprogrammet i fri konst på HDK-Valand, har valts ut för att skapa ett nytt konstverk på Götaplatsen i Göteborg. Hennes projekt ROTVÄLTA/föreställning blir en del av Göteborgs stads arbete med att rusta upp Avenyn. Nu berättar Kerstin om projektet och den gren av samtidskonsten hon verkar inom.

Köpenhamnsbaserade Kerstin Bergendal är född och uppvuxen i Göteborg. Förutom lektor är hon också curator och en uppmärksammad konstnär. Nu har hennes projekt ROTVÄLTA/föreställning valts ut från ett open call som Göteborgs stad utlyste förra hösten. Syftet med det nya konstverket är bland annat att skapa nya kopplingar till Götaplatsen, genom utforskande processer och publika aktiviteter.

Kerstin Bergendal verkar främst inom en gren av samtidskonsten som kallas tidsbaserad deltagande intervention. I hennes konstnärskap innebär inriktningen att projekten utgår från platser och deras logik. Platserna studeras ofta under lång tid och som del av den konstnärliga undersökningsprocessen bjuds institutioner och personer med koppling till platsen in till samtal och medskapande.

Forskning som influerar undervisningen

Just medskapande och utforskande processer har varit grundläggande i flera av Kerstins tidigare projekt. Personer med koppling till den plats som undersökts har bjudits in att påverka både processer, konstverk och i vissa fall utformningen av platser. Kerstins konstnärliga inriktning också knyter tätt samman med flera av utbildningarna på HDK-Valand.

– Tidigare var jag kursansvarig för andra året på kandidatprogrammet i fri konst. Studenterna får under det året en introduktion till och konkret erfarenhet av att vända sig utåt, mot det liv och det samhälle som omger oss. Jag brukade be studenterna att göra just det som projektet på Götaplatsen ska bestå av: En resa in i en plats, och en kartläggning av platsens historia, platsens människor, deras vardag och relationer, säger Kerstin Bergendal.

Kerstin har även undervisat på den fristående kursen Att beställa och curera samtidskonst i det offentliga rummettillsammans med Kjell Caminha och Mick Wilson.

– Studenterna inom kursen kommer från hela världen för att ta till sig teori och metod inom just den här grenen av samtidskonsten. I kursen får vi möjlighet att föra våra konkreta erfarenheter vidare, fortsätter hon.

Hur skulle du säga att masterprogrammet i stort arbetar med dessa perspektiv?

– Den utforskande metoden är faktiskt ett kännetecken för masterprogrammet i fri konst på HDK-Valand. Alla lärare på programmet har stor erfarenhet och kunskap inom det vi brukar kalla ett utvidgat mandat till konstnären. Det innebär att konst kan ta andra former och uppnå andra syften än att skapa säljbara bilder. Vi har teori och metoder för att upprätta förbindelser mellan personer och företeelser, som annars inte brukar vara sammankopplade. Och för att skapa diskussion om saker som annars pressas i bakgrunden av vardagens hjulspår, säger Kerstin.

Arbetet med det nya konstverket

ROTVÄLTA/föreställning kommer likt Kerstins tidigare projekt att utgå från en specifik plats. Den här gången blir det alltså Götaplatsen. I processens första steg kommer Kerstin undersöka Götaplatsen historiskt, bland annat genom att söka i arkiv. I processen kommer Jan Christensen, docent vid institutionen för historiska studier, vara delaktig.

– Götaplatsen är för många synonymt med Göteborg. Platsen har dessutom fått sin speciella karaktär genom en historisk utveckling. Därför har jag känt ett behov av att ha en historiker med ombord, som kan agera vägvisare. Jag kommer att samarbeta med Jan Christensen, som har fördjupat sig i just Göteborgs historia. Jag ser även projektet som en god anledning att vända mig andra personer vars forskning och fokus skulle kunna berika ett offentligt samtal om plats och stad, säger Kerstin.

I början av 2025 kommer Kerstin inleda en serie offentliga samtal med ett antal utvalda personer, bland annat historiker och forskare. Samtalen ska spelas in och bli en del av konstverket. I samband med samtalen ska också en festival anordnas. Under den kommer allmänheten bjudas in för att samtala kring och dela sina berättelser om Götaplatsen.

Det sista steget för Kerstins arbete med ROTVÄLTA/föreställning blir att gestalta det insamlade materialet till ett bestående konstverk, som beräknas bli färdigt under 2027. Vad det kommer att bestå av återstår att se.

Läs mer i Göteborg konsts pressmeddelande om ROTVÄLTA/föreställning här