Bild på bokomslaget

Kläder utan skuld? Ny bok om global arbetsrätt och etiska koder i lankesiska klädindustrin

Sri Lankas klädindustri har en avundsvärd plats för sina konkurrenter, för att ha en nischad position bland globala återförsäljare, med tanke på dess påståenden om att producera "plagg utan skuld". Detta skriver Kanchana N. Ruwanpura, professor i kulturgeografi, vid Göteborgs universitet, i sin nya bok ”Garments without guilt? Global labour justice and ethical codes in Sri Lankan apparels”.

Genom att sammanföra forskning som sträcker sig över ett decennium undersöker Ruwanpura de påståenden att exploaterande arbetsvillkor inte är en del av den lankesiska klädindustrin. Utan att den istället förknippas med etik, miljövänlig produktion och fläckfria arbetsförhållanden.

Boken använder en analytisk inramning som bygger på arbetskraft och feministiska perspektiv, för att utforska hur arbetskamper under perioden efter 1977 i Sri Lanka gav ett viktigt motstånd mot kapitalistiska processer och fortsätter att forma branschen både på och utanför verkstadsgolvet. Ruwanpura studerar kontextuella ögonblick i landets senaste historia och visar på  arbetskraftens centrala roll i framgången för landets klädindustri, vad gäller att producera kläder utan skuld.

Bokomslag
Information om boken

”Garments without guilt? Global labour justice and ethical codes in Sri Lankan apparels”, är utgiven av Cambridge University Press.

Besök hemsida: https://www.cambridge.org/core/books/garments-without-guilt/FB0306278CC8ED7EBDDEF3ADF9A7B804