Från vänster: Max Petzold, Mette Sandoff, Malin Broberg, Pauli Kortteinen och Carina Mallard.
Foto: Johan Wingborg

Klart med ny ledning för Göteborgs universitet

Tillträdande rektor Malin Broberg kan nu presentera den nya ledningen för Göteborgs universitet. Prorektor blir Carina Mallard och uppdragen som vicerektorer går till Pauli Kortteinen, Mette Sandoff och Max Petzold. Med nuvarande rektors beslut i veckan att utse Johan Johansson som universitetsdirektör är ledningen nu fulltalig.

– Nu är hela den nya universitetsledningen på plats och vi kan börja lära känna varandra och staka ut vägen framåt. Det är en spännande höst som ligger framför oss efter semestrarna, säger Malin Broberg.

Det var vid onsdagens möte som universitetsstyrelsen fattade det slutgiltiga beslutet att utse Carina Mallard, professor i fysiologi, som prorektor. Sedan 2021 har hon varit vicerektor för forskning, ett ansvarsområde hon tar med sig in i jobbet som prorektor.

Två nya vicerektorer och en som fortsätter

Malin Broberg kommer att utse tre vicerektorer.

− Jag har valt att formulera vicerektors-portföljer som matchar de strategiska utmaningar som jag ser framför mig för Göteborgs universitet de kommande åren, och har letat efter lämpliga personer för dessa uppdrag.

En av dem är Pauli Kortteinen, universitetslektor i lingvistik, som fortsätter med uppdraget som vicerektor för utbildning. Nya vicerektorer blir Mette Sandoff, professor i offentlig förvaltning, och Max Petzold, professor i hälsovetenskaplig statistik. Mette Sandoff, som idag är tillförordnad prorektor, blir vicerektor för campusutveckling och internationalisering. Max Petzold har utsetts till vicerektor för digitalisering och nyttiggörande.

Ny universitetsdirektör utsedd

Johan Johansson
Johan Johansson.
Foto: Johan Wingborg

När det gäller rekryteringen av universitetsdirektör avslutades den i veckan när nuvarande rektor Eva Wiberg fattade sitt beslut.  Valet föll på Johan Johansson, som idag är tillförordnad universitetsdirektör.

− Det känns väldigt bra att vi landade beslutet att utse ny universitetsdirektör nu före sommaren. Det var ett starkt sökfält och rekryteringsgruppen har varit helt enig genom processen och vi är väldigt nöjda med att Johan Johansson nu blir Göteborgs universitets universitetsdirektör, säger Eva Wiberg.

”En stark grupp med bred kompetens”

Malin Broberg betonar att hon är väldigt nöjd med de olika erfarenheter som finns i ledningsgruppen. Fyra av sex har tidigare erfarenhet av universitetsledning och två, inklusive henne själv, är nya, något hon hoppas ska borga för både stabilitet och varsam förnyelse.

Sammantaget är det en stark rektorsgrupp med bred kompetens och stort engagemang för hela Göteborgs universitet. Jag ser fram mot att vi kommer i gång och tillsammans tar oss an nuvarande och kommande utmaningar med en tydlig strategisk riktning under de närmaste sex åren, säger hon.

Av: Thomas Melin

Kort om ledningsuppdragen

Malin Broberg, rektor
Rektor är linjechef, myndighetschef och universitetets huvudrepresentant i externa sammanhang. Rektor är ordförande i ledningsrådet, centrala arbetsmiljökommittén och har övergripande ansvar för arbetsmiljö.

Carina Mallard, prorektor med ansvar för forskning och forskningsinfrastruktur
Prorektor är ställföreträdande rektor och har övergripande ansvar för forskningsfrågor inklusive forskningsinfrastruktur. Prorektor är ordförande i forskningsnämnden.

Pauli Kortteinen, vicerektor för utbildning
Vicerektor för utbildning har övergripande ansvar för utbildningsfrågor inklusive samverkan, internationalisering, digitalisering, tillgänglighet och hållbarhet med anknytning till utbildning. Vicerektor för utbildning är ordförande i utbildningsnämnden. I uppdraget ingår även övergripande ansvar för bildning, livslångt lärande och kulturfrågor.

Mette Sandoff, vicerektor för campusutveckling och internationalisering
Vicerektor för campusutveckling och internationalisering har övergripande ansvar för campusutveckling och hållbarhet samt universitetsövergripande internationaliseringsfrågor. Vicerektor för campusutveckling och internationalisering är ordförande i planerat råd för campusutveckling och hållbar utveckling.

Max Petzold, vicerektor för digitalisering och nyttiggörande
Vicerektor för digitalisering och nyttiggörande har övergripande ansvar för digitalisering, öppen vetenskap, etik, informationssäkerhet, hållbarhet och internationalisering i relation till forskning. I uppdraget ingår ett övergripande ansvar för utveckling i relation till samhällsutmaningar lokalt, nationellt och internationellt samt ordförandeskap i biblioteksstyrelsen och utskottet för etik inom forskning och vice ordförandeskap i forskningsnämnden.

Johan Johansson, universitetsdirektör
Universitetsdirektören är chef för den universitetsgemensamma förvaltningen och ingår i universitetsledningen samt rektors ledningsråd.