Fartyg vid kaj med betongklumpar på kajen
En tidig morgon i oktober sänktes de sista konstgjorda reven äntligen ner på plats. På bilden syns den typ av konstgjorda rev som är 3D-printade i betong.
Foto: Susanna Strömberg

Konstgjorda betongrev för koraller äntligen på plats i Kosterhavet

Nu är alla de 160 konstgjorda rev som ska rädda ögonkorallen äntligen på plats i Kosterhavet. Det har tagit längre tid än tänkt att sänka ner dem, men det blåsiga sommarvädret kunde projektet inte påverka. Nu följer några år av spänd väntan innan man vet om försöket lyckats. Men fram till dess blir de rena rama hotellen för andra marina djur, som fisk, trollhummer och anemoner.

Är ni glada att alla konstgjorda rev äntligen är på plats?

– Ja, vi är väldigt glada att alla 160 artificiella rev är på plats! Det är 132 stycken av typen 'Star', det vill säga stjärnformade artificiella rev och 28 stycken artificiella rev som är 3D-printade i betong. Vi hade hoppats på att få alla på plats innan sommaren, men tyvärr så är den här typen av jobb väldigt väderkänsliga, säger Susanna Strömberg, forskningsingenjör på Institutionen för marina vetenskaper och projektet LIFE Lophelia.

Båtkaj med olika typer av betongklumpar
Två olika sorters konstgjorda rev ska testas. Till vänster rev av typen Star, det vill säga stjärnformade artificiella rev, och till höger artificiella rev som är 3D-printade i betong.
Foto: Anita Tullrot

Varför har det tagit ända tills nu?

– Om vindstyrkan eller våghöjden är för hög, så går det inte att sjösätta klumpar som väger 600 kilo med de små fartyg vi har. Vi hade en ganska blåsig försommar i år och även augusti var blåsig. Så många dagars planerade sjösättningar har helt enkelt 'blåst bort' för oss. Men i september så fick vi en hel vecka med lugnt väder och de sista lyckades vi få ner den här veckan i oktober. Så nu är äntligen alla rev på plats, säger Susanna Strömberg.

Vad hoppas ni ska hända?

– Nu hoppas vi till att börja med att lite större marina djur ska hitta våra konstgjorda rev och börja flytta in, som fisk, trollhummer och krabbor. Fisk tycker om att gömma sig i håligheter för att få skydd från större fisk eller pigghaj som jagar i området. Trollhummer brukar gilla att sticka in rumpan i en hålighet för att få skydd, och där sitter de med sina stora klor och är redo att fånga in mat eller försvara sig. När det är ont om håligheter kan det bli slagsmål om de få som finns. Nu får de lite mer håligheter att sitta i, rena rama hotellen! säger Susanna Strömberg.

närbild på betongrev
Betongreven har små fördjupningar och andra strukturer på ytan som ska underlätta för korallarverna att sätta sig fast. Med sina hårda strukturer och håligheter är de dessutom rena rama hotellen för trollhumrar, fiskar och anemoner.
Foto: Susanne Liljenström

Hur länge måste vi vänta tills vi får ett resultat?

– Vi är självklart väldigt nyfikna på hur det här ska gå så vi kommer ta varje tillfälle att gå ut och smygkika på vad som händer och hur våra rev kommer tas emot av djuren i de här områdena. Men om ett år bör vi kunna se andra rev-associerade marina djur som har börjat växa på våra rev. Sjöborre och havsanemon brukar man ofta se utnyttja artificiella strukturer. Om det kommer korall-larver och sätter sig så dröjer det nog 1–2 år innan de är synliga. Vi vet inte än om det finns korall-larver i omlopp varje år, eller om det är sporadiska händelser, säger Susanna Strömberg.

– Vi har försökt ge korallarverna så goda förutsättningar som möjligt. Min förhoppning är att vi kommer att få se levande koraller på reven inom fem år, säger Anita Tullrot, projektledare för LIFE Lophelia och marin förvaltare på Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Text: Annika Wall

Fyra kvinnor står på kaj vis betongklumpar
Life Lophelia-projeketet vid några av de 132 betongstjärnorna som nu ligger på havsbotten: Ann Larsson, Susanna Strömberg och Iga-Maria Nestorowicz från Göteborgs universitet, samt Anita Tullrot från Länsstyrelsen i Västra Götaland.
Foto: Susanne Liljenström
Fakta projekt LIFE Lophelia

Projektet LIFE Lophelia har utvecklat en metod för att restaurera rev av djuphavskorallen ögonkorall, Lophelia pertusa. Forskning och metodutveckling har skett på Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet, för att ta fram lämplig form och ytstruktur på konstgjorda revstrukturer som korallarverna vill sätta sig på och växa vidare till korallrev.

Man har även undersökt miljöförhållandena i de områden som ska restaureras. Länsstyrelsen i Västra Götaland är projektägare och har genomfört noggrann kartläggning av bottnarna samt förstärkt skyddet med totalt fiskeförbud. Projektet har en budget på 32 miljoner och finansieras av Europeiska unionens Life-fond, Havs- och vattenmyndigheten, Länsstyrelsen i Västra Götaland och Göteborgs universitet.

Läs mer om Life Lophelia på projektets webbplats.