Forskaren Deliang Chen
Foto: Rawpixel

Kraftigare nederbörd på norra halvklotet en följd av Arktis smältande havsis

En ny internationell studie visar att isförlusten i Arktis leder till ökad avdunstning från arktiska randhav, som till exempel Nordsjön, och att den ökade atmosfäriska fukten får tydliga konsekvenser för nederbörden på norra halvklotet.

Att klimatförändringarna bidragit till att temperaturen har stigit dubbelt så mycket i de arktiska områdena, jämfört med genomsnittet på resten av jorden, är väl känt från forskning. Likaså att den snabba uppvärmningen av Arktis har orsakat en betydande avsmältning av havsis med minskad isutbredning som följd. I en ny studie med forskare från bland annat USA, Kina och Sverige, undersöks specifikt konsekvenserna vid de så kallade arktiska randhaven, eller ”Arctic Marginal Seas” (AMS).

Forskaren Deliang Chen
Deliang Chen
Foto: Johan Wingborg

– Resultatet visar att avdunstningen från de arktiska randhaven, och den ökade fukttillförseln som den innebär, har en stark inverkan på nederbörden på land på höga breddgrader, säger Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet och en av studiens författare.

Enligt studien minskade havsisområdet i de arktiska randhaven med nästan 30 procent från 1980 till 2021 under den kalla årstiden, oktober till mars, ett område motsvarande cirka 2 miljoner kvadratkilometer. Denna minskning av havsis svarade för 32 procent av ökningen av AMS-ursprunglig nederbörd på land på norra halvklotet. Det innebär att för varje miljon kvadratkilometer is som smälter ökar bidraget från vatten som avdunstar från randhav och blir nederbörd över land med 16 procent.

– Detta är en av förklaringarna till att vi i många länder ser en ökning av extremväder med kraftiga skyfall.

Ökad fukt leder till extrema snöfall

Den extra fukttillförseln har också bidragit till ökat extremt snöfall i landområden på höga latituder. Detta kan i sin tur bidra till att mildra effekterna av klimatuppvärmningen på avsmältningen av Grönlandsisen, enligt forskarna.

Studiens författare menar att resultaten visar på ytterligare aspekter av den snabba arktiska förändringen och dess effekter på det globala klimatsystemet.

– Vi hoppas att resultaten kommer att tas tillvara av beslutsfattare som hanterar effekterna av klimatkrisen, säger Deliang Chen.

Om studien

"The disproportionate impact of enhanced evaporation from melting arctic sea ice on cold-season land precipitation trends" är publicerad i npj Climate and Atmospheric Science. https://doi.org/10.1038/s41612-024-00680-8

Huvudförfattare är Dr. Qiuhong Tang och Dr. Yubo Liu, Institute of Geographic Sciences and Natural Resources Research, Chinese Academy of Sciences, Beijing, China.

För ytterligare information om studien, kontakta:

Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi, Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet, ​​​​e-post: deliang@gvc.gu.se

AV: JENNY MEYER DANEBACK

Randhav

Randhav är havsområden vid kontinenternas kuster som avgränsas från öppna havet av till exempel öar eller ökedjor. Randhav ligger oftast på kontinentalsockeln och är då grunda. Exempel på randhav är Nordsjön, Irländska sjön, Ochotska havet, Japanska havet, Lackadivsjön, Korallhavet och Berings hav. Ett annat exempel är Gula havet öster om Kina.

Källa: Wikipedia