Tänk att få vara kung för en dag. Eller drottning. I samband med kröningen av kung Charles III, 6 maj, bjuder performanceartisten Prins-Frei von Fräähsen zu Lorenzburg och Prinsverket in till krön-along och ”århundradets dragshow” i Trappan på Humanisten.
Performancekonstnären Prins-Frei von Fräähsen zu Lorenzburg och Prinsverket arrangerar ett performanceverk i samband med kröningen i London den 6 maj. Eftersom såväl dragartisteri som monarki är högaktuella i samhällsdebatten vill Prinsverket förena de båda genom att lyfta fram kröningsritualens queera aspekt och bjuda allmänheten på en glittrande ”Krönings-KiKi” (KiKi är drag-slang för en sammankomst med fika och skvaller) i samband med livesändningen.
Samtidigt som Charles III kröns till kung av Storbritannien och Samväldet i Westminster Abbey kan besökarna på Humanisten själva smörja sig i kröningsolja med äkta rosen- och jasminessens och sätta egentillverkade kronor på sina huvuden. Inspirationen är hämtad från de sing-along-evenemang som ofta arrangeras till visningar av musikaler som Rocky Horror Picture Show eller Sound of Music.
– Brittiska kröningsceremonier har haft ett likadant upplägg sedan medeltiden. Det är ett hypermaskulint dominansprojekt och jag funderade på om det går att göra om det till ett slags popkulturellt queerevenemang. Lite förenklat kan man säga att vi vill göra Mello av kröningen, ta ner den på jorden och demokratisera den, säger Prins-Frei von Fräähsen zu Lorenzburg.
Jo, namnet är faktiskt godkänt – efter viss motvillighet – av Skatteverket. Men en smula otympligt så Prins-Frei får räcka i resten av texten.
Kröningsceremoniel med dragshowpotential
– Vi vill belysa ceremonielets potential som dragshow. Män i guldklänning rör sig i en komplicerad koreografi samtidigt som de hanterar kronor, spiror och väldoftande oljor. Hela ritualen är en studie i författaren Susan Sontags beskrivning av camp-estetik; det ska vara överdramatiskt och närmast osmakligt överlastat men samtidigt ha glimten i ögat. Fast den där glimten kanske inte får plats där borta i Westminster Abbey, den får vi nog stå för själva, säger Prins-Frei.
– Det går att analysera kröningen ur en massa perspektiv, allt från genusaspekter till klass och det koloniala, men vi vill stanna vid det konstnärliga perspektivet och kontextualisera kröningen som ett skådespel. Det är ju en show!
Följs av panelsamtal
Efter kröningsceremonin hålls ett panelsamtal med Mattias Frihammar, docent i etnologi vid Stockholms universitet, som ska bidra med perspektiv på hur samtida kunglighet reproduceras, prästen och queeraktivisten Lars Gårdfeldt som bidrar med teologisk sakkunnighet, samt konstnären Elin Wikström, professor emerita vid Konsthögskolan, Umeå universitet, som ska ge sin syn på kröningens konstnärliga dimensioner.
– Jag hoppas att alla besökare kommer att gå därifrån med lite mer kunskap, men också att de har fått vara med om ett roligt spektakel. Vi kommer att bjuda på sockervadd och popcorn också!
För alla som saknar en egen krona finns det två dagar före kröningen möjlighet att skapa sin egen under en workshop på Regnbågshuset, Göteborgs Stads nya mötesplats för människor som identifierar sig som HBTQI+, mellan klockan 17 och 21. Workshopen hålls under ledning av Prins-Frei och Anita van Doorn, guldsmed, konstnär och konsthantverkare, och kronorna tillverkas av blänkande papper, plastpärlor och material som påträffats i naturen.