Children, tablets and timeline

Långtidsmedicinering för ADHD visar förbättringar i daglig funktion.

Ny studie: Långtidsmedicinering för ADHD visar förbättringar i daglig funktion.

Mats Johnson
Foto: Josefin Bergenholtz

Vetenskaplig forskning visar att den uppskattade globala förekomsten av ADHD för närvarande är 5% och är förknippad med långsiktiga risker för negativa resultat i akademisk, yrkesmässig och social funktion.

Forskare vid Gillbergcentrum, Göteborgs universitet/Neuropsykiatrisk mottagning barn och ungdom (BNK), Sahlgrenska Universitetssjukhuset, har genomfört en tvåårig observationsstudie och funnit att långtidsmedicinering för ADHD hos barn och ungdomar med komplexa samsjukligheter, såsom autism, har lett till bestående förbättringar i symptom, daglig funktion och samsjuklighetsutfall. Samsjuklighetssymptom, särskilt ångest, depression och trotssymptom, minskade efter ett års medicinering.

Totalt deltog 128 barn och ungdomar i åldern 6-18 år, som uppfyllde kriterierna för ADHD och andra ESSENCE-relaterade diagnoser, såsom autism, i försöket. Varje deltagare fick medicinering anpassad efter deras personliga behov.

Även om många internationella studier har visat att ADHD-medicinering hjälper på kort sikt, finns det få studier som har dokumenterat långtidseffekter på livskvalitet och daglig funktion, vilket gör resultaten ännu mer betydelsefulla.

Huvudforskaren docent och överläkare Mats Johnson säger: "Resultaten indikerar att långsiktigt välkontrollerad och individuellt anpassad ADHD-medicinering kan ge flera fördelar i daglig funktion och välbefinnande för barn och ungdomar med ADHD och komplexa samsjukligheter."

I framtiden kan dessa resultat hjälpa kliniker att erbjuda välgrundade och tidiga medicinska insatser, vilket säkerställer att barn och ungdomar har de bästa möjliga förutsättningarna för att trivas i sociala och utbildningsmiljöer, hörnstenar för ett lyckligt och framgångsrikt liv.

3 happy children

Även om denna studie genomfördes på ett relativt litet urval, ger den hopp till barn och deras föräldrar samt yrkesverksamma inom neuropsykiatri/ESSENCE.

Av Anna Spyrou (Kommunikatör)

Denna artikel publicerades i European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience.

Referens

Johnson, M., Johnels, J. Å., Östlund, S., Jakobsson, K., Högstedt, J., Larsson, P. J., Gillberg, C., & Billstedt, E. (2024). Long-term medication for ADHD (LMA) trial: 2-year prospective observational study in children and adolescents. Core symptoms, daily functioning, and comorbidity outcomes. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 274(4), 879–890. https://doi.org/10.1007/s00406-023-01744-1