Bild på händer ovanpå varandra

Lärarens stöd avgörande när barn lär sig argumentera

En ny avhandling från Göteborgs universitet belyser vikten av att skolbarn lär sig argumentera för att främja ett demokratiskt tänkande.

Bild på Lea Eldståhl-Arens

Resultaten visar att barn både har förmågan att ifrågasätta uppgifters innehåll och att använda en mängd olika argumentationsstrategier. Lärarens stöd är avgörande.

– Med lärarens stöd kunde barnen utveckla sin förmåga att formulera och motivera sina åsikter. Ibland ifrågasatte barnen också premisserna för uppgifterna vilket är ovanligt i skolsammanhang, säger Lea Eldstål-Ahrens, som skrivit avhandlingen i pedagogik.

Videoinspelade gruppdiskussioner
Studien, som utfördes i Tyskland med barn i åldern 9 till 10 år, undersöker hur barn deltar i gruppdiskussioner kring demokratiska teman som jämlikhet, rättvisa och barnens rättigheter, inom ramen för ämnet Sachunterricht, som lsom kan ses som en kombination av SO och NO. Barnen fick argumentera kring olika problematiska situationer, motivera sina åsikter och komma fram till en gemensam lösning.

Lärarens stöd avgörande
Lea Eldstål-Ahrens poängterar att förmågan att ifrågasätta makt och auktoritet är en viktig del av ett demokratiskt samhälle.

–  Att barn redan i tidig ålder vågar uttrycka sina åsikter och utmana etablerade sanningar kan vara en nyckel till hur vi som samhälle hanterar framtida konflikter och problem.

För att barnen ska kunna vässa sina argument och tänka kritiskt krävs enligt avhandlingen, ett flexibelt förhållningssätt, där läraren stöttar barnens argumentationsförmåga och låter diskussionerna utvecklas fritt.

– Genom att ställa utvecklande frågor kan läraren hjälpa elever att formulera sina resonemang och samtidigt tillåta dem att ifrågasätta och tänka i nya banor, säger Lea Eldstål-Ahrens.

Nya insikter för pedagoger och samhället

Avhandlingen fokuserar på en åldersgrupp och ett skolämne som tidigare varit underrepresenterade i forskningen om argumentation.

– Resultaten ger inte bara nya insikter för pedagoger, utan också viktiga lärdomar för samhället i stort. I ett demokratiskt samhälle är konsten att argumentera en avgörande färdighet. Att utveckla denna färdighet hos barn redan i grundskolan är ett steg mot att fostra engagerade och kritiskt tänkande medborgare, säger Lea Eldstål-Ahrens.

Text: Ragnhild Larsson

FAKTA OM AVHANDLINGEN

Titel: Learning to argue in primary school. A sociocultural study of group discussions with argumentative tasks.
Länk till avhandlingen

Kontakt Lea Eldståhl-Ahrens: lea.eldstal-ahrens@gu.se