Runt borden i Frölundaskolans elevkafé slår sig ungdomarna ner och tar fram sina läxor. Läxhjälparen Aya Haj Mustafa, till vardags student på Göteborgs universitet, går fram till ett av borden och börjar svara på elevernas frågor. Det är onsdag eftermiddag och veckans läxhjälp inom projektet Street Games Academy har precis börjat.
− Jag har alltid velat hjälpa andra och jobba med ungdomar, säger Aya Haj Mustafa, som läser på tandläkarprogrammet sedan vårterminen 2022.
Under sin andra termin blev hon en av universitetets studentambassadörer. Att delta i studentmässor och göra klassbesök ingår i uppdraget.
− Det är intressant och roligt att vägleda gymnasieelever. Sedan blev jag intresserad av möjligheten att vara läxhjälpare också och nu är jag här i Frölundaskolan där jag varit lärarvikarie tidigare.
Idrott en väg att bli studiemotiverad
Idén med Street Games Academy är att använda sig av ungdomarnas intresse för idrott för att få dem att bli mer studiemotiverade och förbättra sina studieresultat. Tanken är också att skapa kontakter mellan yngre ungdomar från utsatta områden och högskolestudenter för att det ska kännas mer naturligt för ungdomarna att studera vidare i framtiden.
− Det är jättebra att kunna gå hit när man inta kan få hjälp hemma, till exempel när föräldrarna jobbar. Sedan spelar vi basket efteråt, säger Filip Jelacic som går i sjätte klass och sitter med matematikläxan framför sig.
Han får medhåll av klasskamraten Shukri Mahamud som gillar läxhjälparna.
− De förklarar på ett roligt sätt. Du lär dig mycket här och matteläxorna blir rätt, säger hon.
Fungerar bra men kan vara utmanande
Efter en stund kommer Ahmad Haddad som är ledare i Högsbo Basket in i lokalen och sätter sig vid ett av borden. Han går sista året på gymnasiet och tycker projektet fungerar bra.
− Det är tredje året jag är med och det känns fint att kunna hjälpa till. Både med läxläsningen och basketen efteråt. Jag vill göra skillnad.
En känsla han delar med studenten Aya Haj Mustafa.
− Det är en bra erfarenhet att vara här. Jag blir glad när jag kan hjälpa ungdomar. Samtidigt kan det vara utmanande men det går bättre när man lär känna dem, säger hon.
Nehman Ahmadzie som också går i sexan brukar göra sin matteläxa här och är nöjd med läxhjälparna.
− De gav mig en bra lösning och sedan kom det på provet. Jag fick 30 av 30, säger han.
Vill få eleverna att växa
I elevkaféet finns också Johanna Corneliusson som är socialpedagog. Hon berättar att det från början var svårt att få elever att komma hit. Så är det inte längre.
− Det har spridit sig, idag är till exempel ett 20-tal ungdomar här, det har blivit mer och mer välfungerande. Eleverna växer.
Och det är precis det som är målet för läxhjälparen och studenten Aya Haj Mustafa.
− Jag vill få eleverna att tro på sig själva, att de kan vidareutbilda sig, säger hon.
Projektet Street Games Academy är ett samarbete mellan Västra Götalands Idrottsförbund och ett antal idrottsföreningar, universitet och högskolor i Västra Götaland. Genom projektet får ungdomarna hjälp med studier minst två timmar varje vecka innan träningen, av studenter som har fått särskild utbildning i samverkansinlärning. Studenterna från Göteborgs universitet genomför läxhjälp i Angered, Frölunda och Hisingen. I samband med läxhjälpen får ungdomarna även mellanmål och information kring vikten av en bra kosthållning.