REM@KE är ett banbrytande forskningsprojekt som väcker nytt liv i ljuden från historiska klaviaturinstrument som varit tysta i århundraden. Satsningen samlar forskargrupper från Högskolan för scen och musik, Università di Pavia och University of York, med stöd från Europeiska forskningsrådet.
Genom att bygga verklighetstrogna replikor av fyra historiska klaviaturinstrument undersöker REM@KE hur deras unika klang producerades och hur musiker interagerade med dem. Instrumenten, som var centrala för sin tids kompositörer som Bach och Mozart, har format musikhistorien genom sina banbrytande tekniska innovationer.
Projektet undersöker tidigare odokumenterade aspekter av dessa instrument, som hur deras mekaniska komponenter beter sig under användning och hur deras ton genereras. Eftersom originalinstrumenten är museiföremål som inte längre kan spelas på, strävar REM@KE efter att återge deras unika ton och spelbarhet genom avancerad rekonstruktionsteknik.
– I REM@KE skapas en stark, tvärvetenskaplig forskningsmiljö som förenar expertis inom organologi, musikvetenskap, kognitionsvetenskap, konstnärlig forskning, restaurering, tillämpat kulturarv, datavetenskap, digital humaniora och akustik. Dessa nya kopiorna av klaviaturinstrumenten erbjuder musiker, forskare, museipersonal och allmänheten en helt ny och immersiv upplevelse av deras särpräglade ljud, säger Maria Bania, Viceprefekt för forskning vid Högskolan för scen och musik. Hon tillägger:
– Projektet handlar inte bara om att återskapa föremål utan om att förstå hur dessa instrument dynamiskt interagerar med människorna som är engagerade i dem – från instrumentbyggare och utövare till lärare och lyssnare.
Kognitiv och digital organologi: Ett banbrytande tillvägagångssätt
Organologi, läran om musikinstrumentens historia och konstruktion, tar i REM@KE-projektet ett steg in i framtiden och kopplar samman de materiella, sociala och digitala aspekterna av musikinstrument. Genom att kombinera organologi, kognitionsvetenskap, konstnärlig forskning, historisk musikvetenskap och både fysisk och digital rekonstruktion, skapar projektet reproduktioner som erbjuder en unik, interaktiv upplevelse för både musiker och forskare.
Bevara och återskapa musikaliskt arv
REM@KE utforskar hur dåtidens musiker använde dessa instrument. Samtidigt utvecklas hållbara metoder för att återskapa dem med hög precision. Genom detta säkerställs en bredare tillgång till instrumenten och den unika kunskap de representerar – för både dagens och framtidens generationer.
REM@KE: Reconstructing Embodied Musical Knowledge at the Keyboard
Totalt bidrag från Europeiska forskningsrådet (ERC): 8 031 360 euro
Projekttid: 2025–2030
Högskolan för scen och musik Mer än två miljoner euro av det totala bidraget går till Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet. Joel Speerstra får sällskap av två doktorander, en workshopledare och en organolog som kommer att arbeta i Göteborg.