Många nya insikter när studievägledare gästade Humanisten

Studie- och yrkesvägledare från Göteborg och Västsverige besökte nyligen Humanisten för en inspirerande halvdag. Här fick de veta mer om studier i humaniora, vad humanistiska kompetenser är och vilka karriärvägar som finns.

Närmare femtio studie- och yrkesvägledare från både grund- och gymnasieskolor, vuxenutbildning och folkhögskolor tog sig till Humanisten den 13 juni för en förmiddag vigd åt humaniora.

I fokus stod både information och inspiration. Studievägledarna vid Humanistiska fakulteten berättade bland annat om hur man sätter ihop en egen examen genom fristående kurser, om möjligheter till utlandsstudier och praktik, hur ansökan och antagning går till och vad som är nytt inom utbildning.

Studenter och alumner i panelsamtal

En av höjdpunkterna under dagen var ett panelsamtal med både nuvarande studenter och alumner som berättade om sina studier och vad de jobbar med idag – bland annat som konstpedagog och museivärd, egenföretagare inom skrivande och speldesign samt språkkonsult.

Paneldeltagarna fick bland annat frågan om hur de ser på framtiden i relation till utvecklingen av AI.

Ett tema alla i panelen var överens om är vikten av att låta de egna intressena visa vägen i valet av utbildning.

– Lyssna på din inre nörd. Den kommer att leda dig rätt, sa Karin Silverin, som gått Kulturprogrammet och idag är doktorand på Institutionen för kulturvetenskaper.

panelsamtal
Under ett panelsamtal berättade nuvarande och tidigare studenter om sina studier och vad de arbetar med idag.
Foto: Janna Roosch

Initiativtagare till dagen var Humanistens studievägledare som arrangerade tillsammans med samverkansprojektet Ett HUM om.

De kompetenser som studier inom humaniora ger – samtidsanalys, interkulturell kompetens och kommunikation – är högst aktuella och efterfrågade på arbetsmarknaden. Genom att samarbeta och nätverka med studie- och yrkesvägledare når vi ut till fler som är nyfikna på humaniora, och samtidigt får vi viktig information om vad som är aktuella frågor inom deras målgrupp, säger Ida Lindström, studievägledare på Institutionen för språk och litteraturer.

Text: Janna Roosch

Röster om dagen

Veronica Bergenkull
Foto: Janna Roosch

”Innan jag kom hit så fick jag frågan hemma om vad humaniora egentligen är och kände att jag blev lite ställd. Vad är det mer än språk? Nu känns det verkligen som att jag vet mer. Framför allt att det handlar om människan i samhället. Historia och språk och allt däremellan som kultur, musik, film. Det bästa var samtalet mellan studenterna och alumnerna. Ett bra betyg är att jag blir så himla sugen på att studera själv. Det är inte omöjligt att det blir en 7,5 poängskurs framöver.”

Veronica Bergenkull, enheten för vägledning i Kungsbacka kommun

Maarit Hassel
Foto: Janna Roosch

”Jag har fyllt på mina egna kompetenser för att kunna ge vidare det till andra. Jag hade en ganska smal syn på vad humaniora innebär. Här fick vi verkligen en palett av vad som erbjuds. Höjdpunkten var studenterna och alumnerna, att höra om deras erfarenheter och upplevelser. Det var en tydlig röd tråd i samtalet med dåtid, nutid och framtidstankar. Det var till exempel väldigt intressant att höra deras tankar kring AI utifrån deras olika perspektiv. Jag har varit lite nervös kring frågor om humaniora tidigare. Nu känner jag mig tryggare i att kunna möta det.”

Maarit Hassel, enheten för vägledning i Kungsbacka kommun

Joanna Elg
Foto: Janna Roosch

”Jag är studievägledare på gymnasiet och jag ser det här som en viktig del i min omvärldsbevakning. Jag tar med mig både information och inspiration. Handlingshorisonten hos våra elever är kanske inte så stor, man känner ofta till specifika yrken som läkare, jurist. Det känns viktigt att kunna bredda det.  Jag tar också med mig en del frågeställningar tillbaka till mitt jobb som jag ska fundera på och diskutera med mina kollegor som också var här idag.”

Joanna Elg, Alströmergymnasiet Alingsås

Daron Fatah
Foto: Hanna Erlingson

”Jag upplever att dagen har varit väldigt bra och givande med ett bra upplägg. Det har varit intressant att lyssna på allt som har sagts. Det var väldigt kul att höra om Humanisten, humaniora, de olika programmen och kurserna. Jag tar med mig kunskapen om Humanisten och vad man bör tycka om och vara intresserad av om man söker hit. Även studenternas perspektiv. Det var inte bara information utan man fick även med sig det här mänskliga som är så viktigt. Det är det som jag kan ta med mig tillbaka när jag träffar mina elever.”

Daron Fatah, Vägledningscentrum i Göteborg. Jobbar på en grundskola.