Matematikuppgift
Foto: Bildkoll

Matematikundervisningen blir alltmer ojämlik

Nordiska grundskoleelevers möjligheter att lära sig matte präglas av ökande skillnader. Sverige sticker ut som ett land där likvärdigheten är som lägst. Det visar forskning som presenteras i en ny bok.

Professor Kajsa Yang Hansen är medredaktör till boken Effective and Equitable Teacher Practice in Mathematics and Science: A Nordic Perspective Across Time and Groups of Students, publicerad i april 2024. I boken analyserar forskare från fyra nordiska länder sambanden mellan lärares undervisning och elevers resultat i matematikämnet. Underlaget är hämtat från den storskaliga, internationella studien Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS) från åren 2011 och 2019.

De svenska resultaten sticker ut

I Danmark, Norge och Finland syns en negativ trend i elevers matematikprestationer, medan de svenska elevernas prestationer stiger något under den aktuella tidsperioden. Ett annat tydligt resultat är att skillnaderna mellan olika skolor har ökat över tid. Störst är skillnaderna i Sverige.

– Prestationsskillnaderna mellan olika skolor har ökat länge i Sverige. Vi kan se under varje tioårsperiod att likvärdigheten sjunker och att socioekonomisk bakgrund får allt större betydelse för hur eleverna klarar matematiken, säger Kajsa Yang Hansen.

Fler störningar i klassrummen

Fler lärare rapporterar om störningar i undervisningen 2019 än 2011. Det kan handla om elever som är trötta, borta mycket, inte behärskar språket, eller har ett utmanande beteende mot läraren. Trenden syns i alla länder och hänger samman med förändringar i elevers prestationer över tid.

– Tiden som lärare kan lägga på undervisning minskar i de klassrum där läraren måste ägna sig åt disciplinåtgärder eller andra typer av avbrott. Här ser vi stora och växande skillnader mellan skolor, där vissa skolor har stora problem medan andra kan ägna sig åt ämnet, säger Kajsa Yang Hansen.

Ojämlik fördelning av lärare

I boken presenteras också resultat som tyder på att skickliga lärare tenderar att arbeta i skolor där många elever har hög socioekonomisk status.

– Det är både så att lärare i utsatta skolor har sämre förutsättningar att täcka läroplanens innehåll på lektionerna och att bra lärare dras till skolor som erbjuder en lugnare arbetsmiljö, säger Kajsa Yang Hansen.

Till boken hör också en ”compass brief” som sammanfattar resultaten och deras implikationer för beslutsfattare. Där föreslås bland annat anpassningar i lärarutbildningen och att lärare får fortbildning i inkluderande undervisningsstrategier för olika elevgrupper. Kajsa Yang Hansen menar att den minskande likvärdigheten behöver tas på allvar:

– Vissa barn får dubbla riskfaktorer. Att elever som har sämre förutsättningar med sig hemifrån också får sämre förutsättningar att lära sig matematik i klassrummet är inte bara ett skolproblem, det är ett samhällsproblem.

Text: Kristina Modigh

Om boken
  • Boken Effective and Equitable Teacher Practice in Mathematics and Science: A Nordic Perspective Across Time and Groups of Students publicerades i april 2024 som en del i Nordiska Ministerrådets publikationsserie “Northern Lights”.
  • Redaktörer är Nani Teig, docent vid Universitetet i Oslo, Trude Nilsen, professor vid Universitetet i Oslo och Kajsa Yang Hansen, professor vid Göteborgs universitet.
  • Från Göteborgs universitet har Jan-Eric Gustafsson, Victoria Rolfe och Monica Rosén tillsammans med Kajsa Yang Hansen bidragit med fyra kapitel.
  • Underlaget baseras på enkätsvar från Danmark, Sverige, Norge och Finland i den storskaliga, internationella undersökningen TIMSS som genomförs av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Boken kan laddas ned i sin helhet via Springer Link. På IEA:s webb finns också en ”compass brief” som sammanfattar resultaten och deras implikationer för beslutsfattare.