Ombord på Skagerak
Laurenz Thomsen, professor i marin sedimentologi kikar på ett nyupptaget prov tillsammans med studenter ombord på R/V Skagerak.

Med havet som lärare – expedition med R/V Skagerak

Praktik och teori samsas med sol och hav när förstaårsstudenterna på kandidatprogrammet i marin vetenskap får komma ut för att testa sina kunskaper ombord på R/V Skagerak.
– Det är viktigt att studenter får komma ut på havet för att se kopplingen mellan hav och land, säger professor Katarina Abrahamsson.

Solen ligger på och havet är nästan helt stilla när R/V Skagerak lämnar Nya varvet i Göteborg denna tidiga onsdagsmorgon.

Fältarbete till havs

– Fältarbete och exkursioner, det här är ett riktigt härligt sätt att få erfarenhet, säger Cecilia Spångberg som pluggar marinvetenskap första året på Göteborgs universitet och som är laddad för färden så här när terminen börjar gå mot sitt slut.

Cecilia Spångberg.
Fantastiskt att få vara ute till havs och uppleva hur det är att verka som en marin forskare. Det tycker Cecilia Spångberg som går första året på kandidatprogrammet i marin vetenskap på Göteborgs universitet.
Foto: Agnes Faxén

Omkring tio studenter är med ombord. Den här dagen ska de göra provtagningar både vid utloppet av Nordre älv och längre ut till havs på ett djup av runt 100 meter, berättar Katarina Abrahamsson, professor i marin kemi på Göteborgs universitet.

– Vi har haft en kurs där studenterna har fått lära sig olika vetenskapliga begrepp och nu är vi ute för att göra olika mätningar, säger hon.

Katarina Abrahamsson
Professor Katarina Abrahamsson tycker att praktik är en avgörande del av den marina utbildningen vid Göteborgs universitet.
Foto: Agnes Faxén

Katarina Abrahamsson ser det som avgörande att studenterna redan på kandidatnivå får komma ut och lära sig hur det är är att jobba med marin forskning på plats:

– Det är viktigt att studenter får komma ut på havet för att se kopplingen mellan hav och land, säger hon.

– Vi vet alla att vår jord är mer täckt av hav än den är av land, och vi vet mycket om land, men vi vet fortfarande väldigt lite om havsbottnen. Så därför tycker jag att det viktigt att studenterna får komma ut så här och få en större medvetenhet om det.

Arbete ombord på R/V Skagerak
Arbete på däcket ombord.
Foto: Agnes Faxén

Att så tidigt i utbildningen få prova på fältarbete på R/V Skagerak är speciellt, säger Laurenz Thomsen, professor i marin sedimentologi.

Viktig erfarenhet ombord

– Det är fantastiskt att studenterna vid Göteborgs universitet har möjligheten att få erfarenhet ombord på ett forskningsfartyg av den här storleken redan under det första året. Det här är unikt för Göteborgs universitet vad jag känner till, säger han.

Han kisar mot solen och fortsätter:

–  Just idag är det ju väldigt fint väder, men det kan vara den totala motsatsen. Studenter får på det här sättet se hur svårt det är att ta prover och hur värdefulla dessa prover är. De förstår också att fartygstid är dyrt, men att man kan göra så mycket med dessa fartyg.

Sedimentprov
Ruben Lundgren undersöker ett sedimentprov.
Foto: Agnes Faxén

För Ruben Lundgren som går första året på kandidatprogrammet i marin vetenskap är det en intensiv dag ombord - vilket han uppskattar.

– Det är här vi får möjlighet att göra praktiska uppgifter, och det är väldigt roligt. När vi kommer tillbaka till labbet kan vi jobba med proverna, men det är här vi gör det hårda arbetet, säger han.

För Ruben har alltid havet och den marina miljön varit en viktig del av livet. Nu lockar en framtida karriär inom marin forskning.

–  Jag har alltid älskat havet, simma, dyka och surfa. Så när jag såg information om den här utbildningen, sökte jag och hade tur att komma in. Jag siktar mot att kunna forska i framtiden, så kanske ta en masterexamen och sedan en PhD. Vi får se vad framtiden bjuder på, säger han, samtidigt som konturerna av Karlatornet blir skarpare när R/V Skagerak åter börjar närma sig Göteborg.

Navigate to video: Sol, hav och sedimentprover – en dag på R/V Skagerak
Video (2:10)