lärare i klassrummet - barn med uppsträckta händer
Foto: iStock

Mer neurovetenskap och kognition i lärarutbildningarna

Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Sahlgrenska akademin har enats om att samarbeta långsiktigt för att integrera kognition och neurovetenskap i lärarutbildningarna. En gemensam arbetsgrupp arbetar nu med ett konkret förslag på hur detta ska ske.

Eric Hanse, prefekt för Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, är mycket positiv till det utökade samarbetet:

[none]
Eric Hanse
Foto: Malin Arnesson

– Vår institution medverkar sedan tidigare i viss utsträckning i lärarutbildning, och detta blir en rejäl utökning för oss. Jag ser fram emot det förslag som arbetsgruppen ger oss i början på nästa år, säger Eric Hanse.

Framtidens lärarutbildning

Samarbetet markerar ett viktigt steg mot en mer tvärvetenskaplig och framtidsinriktad lärarutbildning. Det kommer ge lärarna mer kunskap och bättre förmåga att hantera de komplexa kognitiva utmaningar som framtidens skola står inför.

– Det är naturligt att blivande lärare har basal kunskap om hur hjärnan fungerar, och om de vanliga neuropsykiatriska tillstånd som de kommer att möta i skolan. Samarbetet kommer sannolikt att beröra stora delar av vår institution, säger Eric Hanse.

Sahlgrenska akademins samarbete med Utbildningsvetenskapliga fakulteten har tidigare fokuserat på specialpedagogik och speciallärarutbildningarna inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Den förväntade förändringen av lärarutbildningarna under de kommande åren innebär också att det finns ett ökat behov av att integrera olika perspektiv från kognitionsvetenskapen i utbildningarna.

Gemensam arbetsgrupp

Målet är att skapa en robust struktur som gör det möjligt att planera och samverka långsiktigt, särskilt inom specialpedagogik- och speciallärarprogrammen, men även inom andra lärarutbildningar.

En arbetsgrupp, med representanter från både den Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Institutionen för neurovetenskap och fysiologi har bildats, som ska konkretisera hur samarbetet ska gå till. Arbetsgruppen ska rapportera sitt arbete i slutet av januari 2025.