Bild
Bild över planerat bostadsområde
Foto: Yolvin Pizan
Länkstig

Modellerad vs. upplevd tillgänglighet ger viktiga insikter för stadsplanering

Publicerad

I Göteborgsregionen finns det ett tydligt samband mellan modellerad och upplevd tillgänglighet. Dock spelar personliga preferenser och attityder en stor roll i hur tillgängligheten upplevs, ofta mer än vad de matematiska modellerna visar.

Bild
Foto på Evangelos Vafeiadis
Evangelos Vafeiadis

Tillgänglighet är en viktig faktor för människors deltagande i aktiviteter, transportrelaterade beslut och livskvalitet i allmänhet. Av denna anledning har stadsplanerare och forskare modellerat och bedömt tillgänglighet med hjälp av olika matematiska modeller. Men i vardagen fattar människor beslut baserade på hur de uppfattar tillgängligheten. Därför är det viktigt att ta hänsyn till både modellerad och upplevd tillgänglighet i stadsplaneringen.

- Resultaten tyder på att å ena sidan är användningen av modellerad tillgänglighet för planering fortfarande relevant. Å andra sidan förespråkar de en mer holistisk metod som integrerar både modellerad och upplevd tillgänglighet för att förbättra livskvaliteten och transportrelaterade beslut, säger Evangelos Vafeiadis, doktor i kulturgeografi, som har undersökt sambandet mellan hur tillgänglighet till vardagsaktiviteter beräknas med matematiska modeller och hur den uppfattas av individer.

Det finns dock ett överraskande resultat vad gäller bilanvändare. Till skillnad från andra transportmedel korrelerar minskad modellerad tillgänglighet för bilar med ökad upplevd tillgänglighet. Evangelos Vafeiadis poängterar att denna upptäckt har betydande konsekvenser för stadsplanerare och beslutsfattare och måste tolkas med försiktighet.

- Det tyder på att människor i områden med lägre modellerad tillgänglighet (som typiskt sett är mer landsbygdsområden) kan uppfatta högre tillgänglighet med bil jämfört med människor som bor i områden med högre modellerad biltillgänglighet (närmare stadskärnor). Detta beror på att skillnaden i modellerad tillgänglighet mellan bil och andra transportmedel är mycket större i områden med gles befolkning, och därför kan dessa människor sakna verkliga alternativ; de är med andra ord beroende av bilen. Att förbättra tillgänglighet i dessa områden bör inte fokusera på att försämra upplevd biltillgänglighet, utan snarare som ett försök att öka upplevd tillgänglighet med andra transportmedel.

Om studien

Studien är genomförd i Göteborgsregionen och undersöker sambandet mellan modellerad och upplevd tillgänglighet. Forskningen fokuserar på fyra olika transportsätt (cykel, bil, kollektivtrafik och gång) och fem vardagsaktiviteter (pendling, handla mat, gå på lunch, gå på middag och träffa en vän i stadens centrum).

Upplevd tillgänglighet fångades genom en webbenkät och modellerad tillgänglighet beräknades med hjälp av tre olika tillgänglighetsmodeller, var och en med fokus på en annan aspekt av tillgänglighet som kortast restid, antal tillgängliga alternativ inom en viss tidsgräns och de minskande effekterna av alternativ när restiden ökar.

Evangelos Vafeiadis disputerade i kulturgeografi den 6 december 2024 på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Titel på avhandling: The relation between modeled and perceived accessibility

Länk till avhandling: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/83548