Bild
Kollegor bygger ett torn tillsammans
Foto: Hans Christiansson
Länkstig

Mötesplats gynnar elevers lärande

Publicerad

Årets Mötesplats CUL på Göteborgs universitet fokuserade på temat "Att mötas" och samlade forskare, lärare och skolhuvudmän för att diskutera praktiknära forskning.
– Ambitionen är att skapa en starkare vetenskaplig grund i skolan och bidra till utveckling som gynnar elevernas lärande, säger Cecilia Ferm Almqvist, vetenskaplig ledare för CULF.

Konferensen, som arrangeras årligen, syftar till att skapa en plattform för utbyte mellan akademi och skola, med målet att stärka kopplingen mellan teori och praktik i utbildningssammanhang.

Fokus på samverkan och brobyggande

Bild
Bild på Cecilia Ferm Almqvist
Cecilia Ferm Almqvist

Med konferensen vill Cecilia Ferm Almqvist bygga broar mellan akademi och praktik, där CUL-doktorander och alumner får en tydlig roll i att förstärka dessa förbindelser.
– Vi vill göra konferensen till en naturlig mötesplats för doktorander och alumner, där de kan dela sin forskning och få respons på sina resultat. Genom att engagera sig i praktiknära forskning får de möjlighet att röra sig mellan akademins värld och skolans vardag, vilket är en central del av vår vision.

Bild
Bild på Katarina Jansson Hydén
Katarina Jansson Hydén

Katarina Jansson Hydén är en av de doktorander som deltog och presenterade sin forskning.
– Mötesplats CUL är ett unikt forum där man både kan ventilera sin egen forskning och ta del av andras. Jag uppskattade möjligheten att få feedback från både praktiknära och teoretiskt vetenskapliga kontexter, vilket bidrog till att fördjupa min förståelse av forskningsfältet.

Ha roligt och vässa argumenten

Bild
Bild på Jonas Enger

Jonas Enger, universitetslektor vid institutionen för fysik vid Göteborgs universitet, tycker att det är bra att doktoranderna får möjlighet att presentera sin forskning.
– Det är viktigt att doktorander får en mötesplats där de kan känna sig hemma och ha roligt, men också vässa sina argument och få nya idéer.

För att identifiera riktningar framåt menar han också att det krävs tid och utrymme för förståelse, där dialogen blir navet i hjulet.
– Mötesplats CUL är ett tillfälle att nätverka med andra forskare och yrkesverksamma från skolvärlden, vilket gav nya perspektiv och kontakter att bygga vidare på.

Bild
Bild på Elisabet Nihlfors
Elisabet Nihlfors

Elisabet Nihlfors, professor emeritus i pedagogik med inriktning mot ledarskap, var en av årets huvudtalarevar en av årets huvudtalare och tycker att årets tema ”att mötas” är oerhört angeläget.
– Det är så viktigt att vi tar oss tid att reflektera tillsammans och dela våra olika synsätt. Möjligheten att få reflektera och samtala efter presentationer i mindre grupper ökar chanserna att vi alla tar med oss något värdefullt tillbaka till vår egen praktik.

Gemensam förståelse för skolans utmaningar

Bild
Bild på Anna Stensson
Anna Stensson

Anna Stensson, chef för kvalitet och utveckling inom gymnasie- och vuxenutbildning i Borås Stad, menar att Mötesplats CUL är en viktig arena för att överbrygga skillnader mellan olika aktörer och skapa en gemensam förståelse för de utmaningar som skolan står inför.
– Vi behöver kroka arm för att utveckla undervisningen och möta gemensamma utmaningar.  


Cecilia Ferm Almqvist tycker att årets Mötesplats CUL bekräftar behovet av en gemensam arena där akademi och praktik kan mötas, diskutera och utvecklas tillsammans.
– Det är i dessa möten som gränsgångare – forskare och yrkesverksamma med en fot i båda världarna – kan spela en avgörande roll i att driva utbildningsutvecklingen framåt.

Text: Ragnhild Larsson

CULF

CULF är en samverkansorganisation som omfattar den universitetsgemensamma forskarskolan CUL, samt regeringsuppdraget ULF - Utbildning, Lärande, Forskning. CULF ska bidra till utveckling av skolans vetenskapliga grund och av pedagogisk yrkesverksamhet samt verka för forskningsanknytning av lärarutbildning.

Läs mer om Forskarskolan CUL