Nathalie Billgren är snart färdig lärare: ”Jag älskar att lära ut”

Om ett halvår är Nathalie Billgren nyutexaminerad svensklärare. Hon har precis avslutat sin sista praktik i en skola och ansvarat för ett helt område inom litteraturhistoria.
– Det gav mersmak – jag kände att nu vill jag göra det här själv!

Nathalie Billgren läser ämneslärarprogrammet på Göteborgs universitet för att bli lärare i årskurs 7-9 i svenska och svenska som andraspråk.

Första gången hon var ute på praktik (VFU – verksamhetsförlagd utbildning) var det nervöst, tycker hon.

Porträtt Nathalie Billgren

– Då tänkte jag ”kommer jag någonsin att klara av det här?”. Våra lärare sa från början att det enda de inte kan ge oss är erfarenhet. Men jag märker att jag har utvecklats mycket under utbildningen, nu vill jag bara vara själv i klassrummet. Jag känner att jag kan det här, säger Nathalie Billgren.

Fyra praktikperioder

Under utbildningen har hon varit ute på VFU fyra gånger, mellan två och åtta veckor varje gång. I början handlar det mest om att observera vad den ordinarie läraren i klassrummet gör, så småningom fick hon testa att ha egna lektioner.

Vid sin senaste praktikperiod hade Nathalie Billgren ansvar för ett helt område inom litteraturhistoria själv.

– Nu handlade det om att skapa en egen planering och följa den – vad ska vi jobba med och hur lång tid ska det få ta? ­Vi jobbade med olika epoker: realism, naturalism, 90-talism och modernism, bara svenska författare. Eleverna pratade om de olika författarna och hur man skriver ett författarporträtt – jag lärde mig också mycket!

Älskar kreativa lärarplaneringar

Nu är Nathalie Billgren sugen på att få en egen klass, hon har fullt av tankar och idéer som hon vill testa.

– Jag älskar kreativa lärarplaneringar! Jag gillar praktiska övningar, gruppövningar, och inte alltid de mest traditionella uppgifterna. Man kan spela Memory eller klippa och klistra. Inom ämnet svenska finns en stor frihet att utforma undervisningen själv – vi ska ju träna på att tala, lyssna, läsa och skriva, och där finns ett stort utrymme för kreativa lösningar.

Högstadielärare kan forma eleverna

Att hon vill bli högstadielärare har Nathalie Billgren vetat ända sedan hon själv gick i högstadiet. Hon tyckte om att lära sig nya saker, och funderade redan då mycket på frågor om lärande och varför skolan ser ut på ett visst sätt.

– Att jag vill vara just på högstadiet beror på att det där handlar om så mycket mer än att bara vara en lärare, man kan vara med och forma eleverna. Man blir mer av en mentor, under en omtumlande tonårsperiod som kan vara socialt utmanande. Man kan också få en annan typ av kontakt i ett såpass personligt ämne som svenska, där eleverna skriver och talar om saker som ligger nära hjärtat. Läraren kan bli någon man kan prata med.

Ifrågasatt yrkesval

Men hennes yrkesval har ibland mötts av ifrågasättanden från omgivningen. När Nathalie Billgren har berättat att hon vill bli lärare har hon fått höra att det är jobbigt och tungt, en slitig arbetsmiljö.

– Sedan när jag började på lärarutbildningen var jag plötsligt omringad av flera hundra personer som ville precis samma sak som jag! Personer som också tycker att lärare verkar vara världens roligaste yrke. Det blev en helomställning från världen utanför, där jag alltid har fått försvara mig från människor som har sagt att det är så himla tufft. Att börja på lärarutbildningen var som att hitta hem, och sedan dess har det bara blivit mer och mer självklart.

Har fått nytändning kring grammatik

Nathalie Billgren är väldigt nöjd med lärarprogrammet – hon visste att hon skulle tycka om litteraturdelen i utbildningen för hon älskar litteratur, men att hon också skulle uppskatta svenskan kom som en positiv överraskning. Tidigare har hon ofta tyckt att grammatik är lite trist och svårt.

– Svenskan har varit otroligt bra. Fantastiskt genomtänkt, vi har verkligen förstått syftet i varför vi gör som vi gör, och det vill man ju gärna kunna förmedla till eleverna också. Jag tänkte att det grammatiska kanske skulle vara tråkigt, men vi fick verktyg för att kunna jobba kreativt med grammatik och jag insåg att det går att hitta på mycket med det också. Där fick jag en nytändning.

Längtar efter att få en egen klass

Efter sommaren påbörjar Nathalie sin sista termin och är sedan redo att börja jobba i januari 2022. Redan nu längtar hon efter en egen klass.

– Jag älskar att lära ut. Lite längre fram kanske jag vill testa att jobba på ett bokförlag, som lektör eller korrläsare, det verkar också väldigt intressant och ligger nära till hands för en svensklärare. Men just nu är jag sugen på att gå ut och jobba som svensklärare i en skola.

Text: Elin Widfeldt

Nathalie Billgrens tips till dig som funderar på att bli lärare i svenska:

”Tänk inte att du inte kan bli svensklärare för att du inte är bäst på svenska språket – det finns inga språkpoliser under utbildningen! Språk är levande och man behöver inte vara grammatikexpert för att läsa till svensklärare. Man behöver inte kunna allt innan man börjar utbildningen, lärarna finns här också för att för att lära oss det vi ska lära eleverna.”