Rektor Malin Broberg vid invigningen av Natrium den 17 november.
Foto: Johan Wingborg

Naturvetarhuset Natrium invigt

– Natrium är en härlig mötesplats, högt i tak och med plats att syresätta nya idéer. Två av universitetets största fakulteter, Naturvetenskapliga fakulteten och Sahlgrenska akademin, blir nu grannar och Medicinareberget kommer att ännu mer bli platsen där det händer! Så talade rektor Malin Broberg vid invigningen av Natrium den 17 november.

Byggprojektet Natrium har inte bara kommit i mål i tid utan kostnaderna hamnar dessutom något under budget, påpekade Malin Broberg under invigningen.

– Att samla verksamheter och erbjuda fina miljöer är också strategiskt viktigt för universitetet. Här ryms många olika funktioner, utbildningar och forskningsmöjligheter under ett och samma tak.

Göran Hilmersson, dekan på Naturvetenskapliga fakulteten, berättade att beslutet om en ny byggnad fattades 2016 av dåvarande rektor, Pam Fredman.

– Vi har krympt våra kvadratmeter men jag tror att många ändå uppfattar det nya huset som både öppnare och ljusare. Många kollegor har engagerat sig för Natrium som är det största som hänt vår fakultet på många år.

Caroline Arehult, vd på Akademiska Hus, förklarade att hon både är stolt och ödmjuk över att få vara med och förvalta huset. Saara Franzelius, Kanozi arkitekter, berättade hur huset byggts för att passa in i det befintliga huset från 1960-talet, där huvudentrén är tänkt att fungera som mötesplats.

Elin Bergqvist, inredningsarkitekt på Link arkitektur, förklarade att tygerna i möblerna är av lite olika nyans. Det handlar om att underlätta flytt mellan institutioner och våningsplan samt om att kunna byta klädsel utan att behöva hitta exakt samma färg.

– Vissa möbler har återvunnits, som stolar i grupprum, en ljuskrona från Handels och sittbänkar från Medicinarelängan.

Studentrepresentanten Erica Wiik menade att Natrium kommer att ge nya möjligheter för gemenskap.

– Alla banbrytande vetenskapliga upptäckter görs i källaren. Därför är vi studenter glada över att få möjlighet att lösa morgondagens problem vid studieplatser just på källarplan.

Av: Eva Lundgren

Fakta:

Från och med höstterminen 2023 samlas en stor del av Göteborgs universitets naturvetenskapliga undervisning och forskning i nybyggda Natrium på Medicinareberget. Här finns studenter och forskare inom områdena biologi, molekylärbiologi, kemi, marina vetenskaper, miljövetenskap, geovetenskaper och kulturvård.

Natrium är sju våningar högt och innehåller föreläsningssalar, undervisningslabb, herbarium, akvarier samt en 12 meter hög mast på taket för atmosfärsstudier. Rummen har flyttbara väggar så att verksamheten ska kunna anpassas till nya behov.

Huset är ritat av arkitektbyrån Kanozi, byggföretag är Skanska och byggherre Akademiska Hus. Arean är cirka 34 000 kvadratmeter. Huset har den högsta hållbarhetsklassningen: Miljöbyggnad Guld.