Ett mörklagt universitetsbibliotek.

Nolltoleranspolicyer ofta tandlösa visar två rapporter om könsbaserat våld inom akademin

Forskningsprojektet GenderSAFE arbetar för nolltolerans mot könsrelaterat våld inom högre utbildning och forskning i Europa. Det övergripande målet är att bidra till att bygga upp en säker, inkluderande och respektfull utbildnings- och forskningsmiljö. Genom publiceringen av två nya rapporter, som överlämnades till EU-kommissionen den 31 augusti, har projektet nått en viktig milstolpe.

Den första rapporten, ”Report on Zero-Tolerance Approaches to Gender-Based Violence in Higher Education and Research” (Bondestam, Fikejzová, Linková och Strid, 2024), ger en kort bakgrund och beskrivning av de aktuella vetenskapliga debatterna om nolltolerans, följt av en kritisk analys av hur lärosäten i Europa hanterar könsbaserat våld med denna strategi.

Projektet har studerat implementeringen av policyer vid lärosäten i Sverige och Irland. Bland lärosätena använde två tredjedelar av de svenska och hälften av de irländska sig av begreppet nolltolerans i sina policyer, men bara ett lärosäte hade tydliga definitioner och ett omfattande ramverk för att vägleda policyn.

Resultaten av rapporten visar att dubbelheten hos nolltoleranspolicyn ses som en stor utmaning. Det finns ett behov av att gå bortom retorik och säkerställa tydliga definitioner och praktiska ramverk i dessa policyer om de ska kunna fungera som verktyg för verklig förändring.

Författarna efterlyser omedelbara åtgärder för att komma till rätta med bristerna och för att följa rapportens rekommendationer, genom vilka lärosätena kan komma närmare målet att skapa säkra och rättvisa högskolemiljöer för alla.

Nuvarande policyer fungerar dåligt för riskgrupper

Den andra rapporten, ”Needs Assessment Report Addressing Intersectionality, Precarity and Mobility”, av Michlová, Oliva och Fikejzová (2024), med bidrag från Sarah Philipson Isaac, Anne Laure Humbert och Sofia Strid vid Göteborgs universitet, presenterar resultaten av en behovsbedömning med fokus på könsbaserat våld bland riskgrupper. Rapporten utgår från erfarenheter bland utsatta och institutionernas svar på deras berättelser om könsbaserat våld.

Resultaten visar överlag att lärosätena tenderar att misslyckas när fall av könsbaserat våld drabbar riskgrupper. Policys, kommunikations- och utbildningsmaterial misslyckas med att införliva ett intersektionellt perspektiv, det vill säga ett perspektiv som kan fånga flera samverkande strukturer som skapar maktobalans och ojämlikhet. De berörda vittnar om att de känner sig misstrodda och förrådda av sina institutioner, utöver den direkta erfarenheten av olika former av könsbaserat våld.

Båda forskningsrapporterna finns fritt tillgängliga på Zenodo:

1. Report on Zero-Tolerance Approaches to Gender-Based Violence in Higher Education and Research
  2. Needs Assessment Report Addressing Intersectionality, Precarity and Mobility

Läs mer om forskningsprojektet GenderSAFE.