Ny bok om offentlig upphandling!

Vi är glada att berätta att boken "Styra upphandling och styra med upphandling" nu finns ute!

Emma Ek Österberg, docent i offentlig förvaltning och verksam som forskare och lärare vid Förvaltningshögskolan har nyligen kommit med en bok som beskriver, diskuterar och problematiserar aktuella utvecklingstendenser i den offentliga upphandlingen, ur ett styrnings- och förvaltningsperspektiv.

Framsida av boken "Styra upphandling och styra med upphandling"
Foto: Studentlitteratur

Vem ska läsa boken?

–  Boken vänder sig till alla som förundras (eller irriteras) över upphandlingsbyråkratin, som är nyfikna på förvaltningspolitiska utvecklingstendenser, eller som vill förstå och kanske också förbättra den offentliga upphandlingen, säger hon.

Kan du berätta lite om innehållet i boken?

–  Så här beskrivs innehållet på bokens baksida:

Inköp och upphandling är en viktig och växande verksamhet i offentlig sektor. Offentliga organisationer upphandlar varje år varor och tjänster för nära 900 miljarder kronor. Den stora köpkraften innebär samtidigt stora möjligheter att påverka utvecklingen av marknader och samhälle. Därför görs många försök att förändra och förnya den offentliga upphandlingen som verktyg för styrning.

I den här boken diskuteras den offentliga upphandlingens potential och begränsningar, vad styrning med upphandling egentligen innebär och hur den görs möjlig. Boken manar till en insiktsfull och kritisk diskussion om vad det betyder att det offentliga i ökad grad förväntas styra samhällsutvecklingen i rollen som köpare.

Emma Ek Österberg talar om offentlig upphandling

Emma kommer att berätta mer om innehållet i boken på Förvaltningshögskolans dag 10 oktober. Se nedan.