Foto: Markus Spiske, Unsplash

Ny forskning vill främja jämställdhet i klimatomställningen

Klimatförändringar påverkar alla delar av samhället, men konsekvenserna skiljer sig för kvinnor och män. Trots detta saknar många klimatpolitiska åtgärder könsmedvetenhet. Ett nytt forskningsprojekt på Göteborgs universitet ska undersöka hur jämställdhet förstås och implementeras av myndigheter som ansvarar för klimatomställningen.

Forskningsprojektet Att främja jämställdhet i klimatomställningen: En studie av institutionella praktiker i myndigheter i Norden och Baltikum har beviljats forskningsfinansiering på 13 937 395 norska kronor från Nordforsk. Projektet pågår från år 2024-2027.

–    Nordiska länder är kända för sina progressiva jämställdhetsarbete. Dock finns det en märkbar brist på medvetenhet om kopplingen mellan kön och klimatförändringar inom de myndigheter som arbetar med klimatpolitiken, säger Annica Kronsell, professor i samhällsvetenskapliga miljöstudier på Institutionen för globala studier vid Göteborgs universitet.

Annica Kronsell leder det nya forskningsprojektet tillsammans med Gunnhildur Magnusdottir, docent i statsvetenskap på Malmö universitet. Forskningspartners från Finland, Litauen och Island är också med i projektet.

Genom att bygga på tidigare forskning i Sverige kommer forskarna att genomföra en jämförande analys över de nordiska och baltiska staterna för att få en mer heltäckande förståelse för hur man kan uppnå jämställdhet i klimatomställningen.

–    Tidigare forskning visar att det inte räcker att fokusera på att öka andelen kvinnor i beslutsfattande organ för att uppnå jämställdhet i klimatomställningen. Det kräver mer än så. Det här projektet betonar vikten av att förstå de institutionella praktiker som antingen hindrar eller underlättar könsmedveten policyutformning, säger Annica Kronsell.

Forskarna strävar efter att projektet ska bidra till implementeringen av jämställdhet i klimatbeslut och genomförande. Detta främjar inte bara en inkluderande och effektiv klimatomställning, utan även en rättvisare fördelning av ansvar och resurser.

–    Projektet bidrar med ett viktigt steg mot en mer rättvis och hållbar framtid där klimatomställningen inte bara tar hänsyn till miljömässiga och ekonomiska aspekter utan även sociala och könsrelaterade frågor. Genom att främja medvetenhet och kunskap om dessa frågor hoppas vi kunna inspirera till förändringar bland beslutsfattare som leder till att jämställda och hållbara klimatbeslut genomförs, säger Annica Kronsell.

Under projektets gång kommer forskarna att verka aktivt för att engagera intressenter i en samproduktionsprocess, där delresultat kommuniceras i korta forskningsrapporter.

–    För att förankra resultat och nå ut till våra intressenter kommer vi också arrangera flera webbinarier. Detta tror vi kommer att skapa möjligheter för lärande och nätverkande, och bygga broar över nationella och sektoriella gränser. Och genom en kontinuerlig dialog och feedback från intressenterna stärker vi forskningens relevans och tillämpning, säger Annica Kronsell.

Forskningsresultaten kommer också att presenteras genom traditionella vetenskapliga kanaler som konferensartiklar, bokkapitel och en redigerad bok.