Bild på Colosseum, en antik byggnad i Rom.

Ny kurs i Rom om digitalisering av hotat kulturarv

Klimatförändringar och krig utgör ett hot mot vårt kulturarv. En ny kurs ger studenter möjlighet att utforska hur digitala verktyg kan användas för att dokumentera och bevara. Kursen är förlagd vid Svenska Institutet i Rom och innehåller fältstudier i stadens historiska miljöer.

Göteborgs universitet tilldelar utvecklingsmedel för en ny kurs i digital humaniora inom ramen för nätverket USI – ett samarbete mellan universitet och Svenska Institut för internationalisering.

– Dess tema kring digitalt bevarande och tillgängliggörande av kulturarv ligger väl i tiden givet hoten mot kulturarv på grund av pågående krig och geopolitiska spänningar i Europa och världen, säger Jonathan Westin, ansvarig lärare och föreståndare för GRIDH, Göteborgs forskningsinfrastruktur för digital humaniora, vid Göteborgs universitet.

Digitala verktyg och fältstudier i fokus

Kursen är projektinriktad och fokuserar på hur olika digitala verktyg och programvaror används för att digitalisera och tillgängliggöra kulturarv. Upplägget utformas i nära samarbete med Svenska Institutet i Rom, som bidrar med domänkunskap och tillgång till de kulturhistoriska miljöerna under fältstudierna.

– Studenterna kommer att få möta komplexa miljöer och lära sig hur en plats kan fångas med olika teknologier som laserskanning, fotogrammetri och GIS, samt spelmotorer och programmering, säger Jonathan Westin.

Viktiga kompetenser för kulturarvssektorn

Kulturarvssektorn står inför stora utmaningar, både på grund av klimatförändringarnas påverkan och de digitala bevarandeåtgärder som är del av Sveriges totalförsvar. Kursen syftar till att utrusta studenterna med de färdigheter som efterfrågas inom sektorn.

– Utöver de tekniska färdigheterna kommer vi att fokusera på frågor kring kunskapsproduktion, tillgänglighet, och hållbar utveckling. Vi hoppas att kursen når ut till personer med ett brett kulturhistoriskt intresse som vill undersöka digitala teknologiers möjligheter och begränsningar på ett kritiskt sätt.

Utbildningen tar avstamp i GRIDH:s forskningsprojekt kring fjärrforskning, förmedling och digital beredskapsplanering. Den sker i samarbete med lärare från Lunds universitet som också är anslutna till USI.

Kursen planeras till sommaren 2026.

Text: Hanna Erlingson

Om USI

USI är ett samarbete mellan svenska lärosäten och de svenska instituten i Rom, Aten och Istanbul som ger möjligheter till internationalisering, fler- och tvärvetenskaplighet och samverkan med andra aktörer. Syftet är att skapa en plattform för ömsesidigt kunskaps- och erfarenhetsutbyte och att ge studenter, doktorander, lärare och forskare vid de medverkande lärosätena kännedom om och möjlighet att nyttja institutens unika möjligheter.