Ny säsong av podcasten Inside the Box

I september 2019 introducerade Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS) och Världskulturmuseet (VKM) tillsammans med Folkuniversitetet den nya samtals- och podcastserien Inside the Box. Vid fem tillfällen under hösten samlades forskare, museiintendenter, konstnärer och journalister för att diskutera spännande ämnen. Nu planeras en fortsättning för 2020 och vårens program är nästan helt klart.

Vad kan vi vänta oss av nästa säsong?
- Vi tror det blir en spännande samling samtal och blandade teman som förhoppningsvis kan locka många lyssnare, säger Rebecka Bergström Bukovinszky och Jenny Högström Berntson som är projektledare för Inside the Box.

- Vi försöker fånga upp sådant som är aktuellt inom centrets verksamhet och föremål och ämnen som är intressanta ut världskulturmuseets perspektiv. Samtalet om expeditioner är t.ex. högaktuellt eftersom att Jonathan Westin (koordinator CCHS/arkivkluster och forskningssamordnare Centrum för digital humaniora) då just är hemkommen efter en forskningsresa till Antarktis där han tillsamman med kollegor skall dokumentera den gamla forskningsstationen med VR-teknik, säger Jenny Högström Berntson.

Under våren skall vi inte bara diskutera kyliga expeditioner utan det blir allt från Wiphala – flaggan som symboliserar de latinamerikanska ursprungsfolkens kamp, kongolesiskt kulturarv och historia, mat-trender, de omskrivna Paracastextilierna till trädkramande på recept.

Nytt för detta år
I år kommer museiintendenten och antropologen Helen Arfvidsson att leda samtalen. Vi har i år också kunnat fånga upp förslag från förra terminens publik och kommer därför som önskas ha ett avsnitt som diskuterar de kända Paracastextilierna.

Samtal på museet och poddavsnitt
Det är möjligt att vara med på plats och ta del av diskussionen och se föremålen live under samtalen som spelas in med livepublik i Studion på Världskulturmuseet. Förra årets avsnitt drog mellan 50 till mer än 90 personer.
- Nu när vi börjar få en återkommande publik hoppas vi få minst lika många besökare nästa år, säger Rebecka Bergström Bukovinszky.

Vill man vara med och lyssna live så äger samtalen/inspelningarna rum varannan torsdag klockan 14.00-15.00 i Studion på Världskulturmuseet, Södra vägen 54, Göteborg. Det är fri entré. Ett av samtalen avviker just vad gäller tid – det är avsnittet om ”Vandring, japanska skogsbad och skog på recept” som kommer att äga rum lite senare på eftermiddagen den 23 april eftersom att det är en del av den då pågående Vetenskapsfestivalen.

Om man istället vill lyssna på poddavsnitten läggs de upp successivt på de vanliga ”poddställena” som ex Spotify, Podcaster mfl. De ligger också på CCHS’ hemsida så att man kan lyssna direkt därifrån.

Program
Läs mer om hela vårens program för Inside the Box – prylar och personer i en globaliserad värld.

Paracastextilierna, Göteborgssamlingen
Den aktuella Antarktisexpeditionen

Kontakt
Jenny Högström Berntson, projektsamordnare, Centrum för kritiska kulturarvstudier (CCHS), Göteborgs universitet, tel: 031-786 4409, 0766-184409, e-post: jenny.hogstrom@gu.se
Rebecka Bergström Bukovinszky, programansvarig, Världskulturmuseet, tel: 010-456 1277, e-post: rebecka.bukovinszky@varldskulturmuseerna.se

Nedersta bilden: Från höstens första avsnitt av Inside the Box. Linda Lundberg tar fram föremålet och visar för moderator Johanna Lundin, arkeolog Maria Nilsson, Sofia Häggman, egyptolog och intendent på Medelhavsmuseet och Monica Gustafsson från Västarvet/Kulturarvsakademin.
Foto: Jenny Högström Berntson