Under novemberlovet genomförs för första gången en gemensam programdag där grund-, ämnes- och yrkeslärarprogrammen erbjuder parallella spår av fortbildning.
– Vi är mycket glada att lärarprogrammen gör den här satsningen. Att vi från i år kan erbjuda i första hand våra övningsskolor en möjlighet att låta lärare få del av aktuell och programspecifik forskning är verkligen värdefullt, säger Anna Brodin, som samordnar utvecklingsarbetet med övningsskolor. Programdagarna blir också en viktig arena för att diskutera det kommande professionsprogrammet.
Framgångsrikt koncept breddas
Ämneslärarprogrammet har under många år arrangerat "Ämnets dag" som årligen lockat lärare till ett brett utbud av fortbildning inom Göteborgs universitet. 2024 slår upplägget rekord med 1500 anmälningar.
För Grundlärarprogrammet ser Kaj Jönsson, avdelningschef för ämnesdidaktik med samhällsvetenskaplig inriktning, stora möjligheter med det nya upplägget som där utvecklats och riktar sig till lärare på Grundlärarprogrammets övningsskolor.
– Det handlar om information och fortbildning men också att förstå varandras verksamheter på ett bättre sätt än tidigare nu när vi kommer att samverka mer. I det läge vi är nu så är det väsentligt med en dialog för att få de nya övningsskolornas perspektiv på utvecklingen.
Viktigt forum för möten
För yrkeslärarprogrammet innebär dagen en viktig mötesplats.
– En poäng är att lärare på samma skola kan välja från ett samlat utbud av kompetensutveckling vid samma tidpunkt. Att delta i ett upplägg där lärare får möjlighet att möta forskare och att möta lärare vid andra skolor är också en poäng, säger Ingela Andersson, programledare för yrkeslärarprogrammet.
Arena för utveckling
Fortbildningsdagen rymmer många olika inslag, från praktiknära forskningsprojekt till panelsamtal och ämnesfördjupning.
– Det ger möjlighet till ökad samverkan mellan universitet och skola, exempelvis genom nätverksbyggande, utvecklande av övningsskolor och praktiknära forskning, säger Kristina Lindahl, utbildningshandläggare. Programdagarna blir också en viktig arena för att börja diskutera det kommande professionsprogrammet.
Utveckla en kvalitativ lärarutbildning
För att öka tillgängligheten består fortbildningen både av fysiska och digitala mötesplatser.
– Den mötesplats som programdagarna innebär, där lärare i skolor och lärare och forskare på universitetet träffas, är förstås av stor vikt för att bygga mer hållbara miljöer, som på olika sätt samverkar för att fortsätta utveckla en kvalitativ lärarutbildning och även bidra till kunskapsutveckling i skolan, säger Anna Brodin.