Bild
Group of happy children, talking, speech bubbles
Länkstig

Ny svensk studie belyser sambandet mellan epilepsi och språkproblem hos barn

Publicerad

En nyligen genomförd svensk studie visar att över 70% av barn som nyligen diagnostiserats med epilepsi uppvisar språkproblem, vilket betonar behovet av tidiga språkbedömningar och skräddarsytt stöd för att främja deras utveckling och välbefinnande.

Bild
Fritjof Norrelgen
Fritjof Norrelgen, Logoped

En ny studie från Enheten för logopedi och Gillbergentrum (GNC) vid Göteborgs universitet samt Karolinska Institutet i Stockholm har visat att barn som nyligen diagnostiserats med epilepsi kan ha en ökad risk för språkproblem, vilket belyser behovet av mer skräddarsytt stöd inom detta område. Den svenska studien, som genomfördes i Göteborg och fokuserade på barn i åldern 5 till 12 år, upptäckte att en betydande andel av dessa barn har språkstörningar som kan påverka deras övergripande utveckling och välbefinnande.

Totalt rekryterades 21 studiedeltagare från Drottning Silvias barnsjukhus, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, samt från fyra ytterligare externa barn- och ungdomskliniker i samma geografiska område. Forskningen, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Logopedics Phoniatrics Vocology och som genomfördes på 21 barn med nydiagnosticerad epilepsi, visade att nästan hälften (47,5%) av deltagarna hade en diagnostiserad språkstörning, baserat på Världshälsoorganisationens ICD-10-kriterier. Ytterligare 24% av barnen identifierades som havande språkproblem, även om de inte uppfyllde hela kriterierna för en språkstörning. Totalt uppvisade lite mer än 70% av barnen i studien nedsatt språkkapacitet i viss utsträckning.

Dessa nedsättningar påverkade en bred uppsättning språkfärdigheter, inklusive språkligt minne, receptivt språk (barnets förmåga att förstå hörd information) och semantisk bearbetning (barnets förmåga att förstå betydelse i språk, begrepp och ord). Endast sex studiedeltagare uppvisade språkkunskaper som låg inom det normala intervallet.

Resultaten indikerar att språkproblem kan vara mer utbredda hos barn med epilepsi än vad som tidigare belysts i forskningen, och forskarna vid centrumet för denna studie uttrycker (oro över) att barn med epilepsi kan behöva (ännu mer) specialiserat stöd när det gäller att hantera medföljande språkproblem.

"Det är inte ovanligt att språkproblem förbises när man specifikt fokuserar på behandling av epilepsi," förklarar en av studiens forskare, logoped Fritjof Norrelgen. "Våra fynd understryker dock betydelsen av att undersöka språkets utveckling hos barn med epilepsi."

Appell för riktat stöd

Bild
Dartboard, dart on bullseye, children in the background

Forskarna betonar också vikten av att ge språkbedömningar till barn med nydiagnosticerad epilepsi. Tidig identifiering av språkproblem kan underlätta för skolor och familjer att ge adekvata insatser, som hjälper dessa barn att förbättra sina kommunikationsfärdigheter, vilket är en hörnsten för framgång både i akademiska och sociala sammanhang.

Epilepsi är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna. Det är ett tillstånd som utgör en stor utmaning för barn och deras familjer. Dessa studieresultat belyser behovet av noggrant stöd för unga patienter i deras vardagsliv, särskilt när det gäller deras tal- och språkutveckling. När denna fråga får mer uppmärksamhet är förhoppningen att sjukvården prioriterar språkbedömningar för barn som diagnostiserats med epilepsi för att säkerställa att de får det lämpliga stödet tidigt i sina liv.

Mer samarbete krävs

Denna studie uppmuntrar till samarbete mellan vårdgivare, skolor och familjer för att identifiera och stödja barn som står inför utmaningar relaterade till både epilepsi och språkproblem. Att tillhandahålla rätt resurser i tidig ålder kan ha en betydande inverkan på välbefinnandet och långsiktiga resultat för dessa barn.

"Eftersom det finns få studier som undersöker både epilepsi och språkstörningar, hoppas vi att denna forskning kan lägga grunden för ytterligare studier och mer holistiska tillvägagångssätt för att hantera de medföljande utmaningar som barn med epilepsi ofta står inför," säger Fritjof Norrelgen.

Bild
Person working along a path, up steps surrounded by trees

Referens till artikeln

Nordberg Å, Miniscalco C, Norrelgen F. Språkfömåga hos 5–12-åriga barn med nydiagnosticerad epilepsi.Logoped Phoniatr Vocol. 2024 Sep 1:1-9. doi: 10.1080/14015439.2024.2379297. Epub ahead of print. PMID: 39218004.

TEXT AV: ANNA SPYROU