En persons ansikte och några närbilder på musikinstrument

Ny utbildning för instrumenttekniker planeras

Inom några år kan en allvarlig brist på skickliga och utbildade instrumentekniker vara en verklighet i Sverige. För medan allt fler experter närmar sig pensionsåldern, saknas universitetsutbildningar för nästa generation. Genom att starta ett nytt kandidatprogram hoppas Högskolan för scen och musik ändra på den saken.

– Det finns ett stort behov av instrumenttekniker i Sverige, och jag ser att vi har goda förutsättningar för att kunna skapa en utbildning som möter detta behov, säger Jesper Lundgren, prefekt vid Högskolan för scen och musik.

Utbildningen planeras i samarbete med Kungliga musikaliska akademien. Om man får resurser så planerar universitetet att skapa en treårig kandidatutbildning som kombinerar klassiskt hantverk med moderna metoder. Tanken är att anta mellan tio och tolv studenter varje år. Utbildningen ska också vara forskningsanknuten när det bland annat gäller material, akustik och instrumentens historia.

– Det finns ännu flera duktiga instrumentbyggare i vår region som vi hoppas kunna samarbeta med. Vår tillhörighet till ett brett universitet, med goda relationer till Chalmers tekniska högskola, och vårt nära samarbete med HDK-Valand innebär unika möjligheter att skapa något riktigt intressant här på Högskolan för scen och musik, , säger Jesper Lundgren.

I nuläget pågår samtal med flera aktörer, däribland Kungliga musikaliska akademin, om vilka behov som finns inom fältet

– Så här långt kan vi bara säga att vi undersöker möjligheterna att starta en utbildning för instrumenttekniker, vi vet ännu inte om det går i lås. En förutsättning för att vi ska kunna starta utbildningen är att vi får nya utbildningsplatser som är anpassade för de kostnader som kommer och där är vi beroende av andra aktörer, säger Jesper Lundgren.