Jakob Molinder och Ali Mohammadi

Nya gästforskare ansluter till skolan som en del av Malmsten Early Career Scholar 2024

Jakob Molinder, docent i ekonomisk historia på Uppsala universitet och Ali Mohammadi, docent i innovation och entreprenörskap på Copenhagen Business School är de två nya gästforskarna på Handelshögskolan inom ramen för Malmsten Early Career Scholar 2024, ett forskningsprogram som finansieras av Stiftelsen Richard C Malmstens minne.

I forskningsprogrammet Malmsten Early Career Scholar 2024 strävar Handelshögskolan efter att ytterligare förbättra sin forskningsexpertis genom att rikta in sig på lovande forskare som är i början av sina karriärer. Syftet är att långsiktigt stärka forskningssamarbeten och bygga upp forskningsnätverk.

Jakob Molinder och Ali Mohammadi kommer arbeta 10% som gästforskare på Institutionen för ekonomi och samhälle på Handelshögskolan under två år med start hösten 2024.

Stipendiaterna

Jakob Molinder

Jakob Molinder är docent i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Där leder han också Uppsala History of Inequality and Labor Lab. Jakobs forskning fokuserar på arbetsmarknader och ekonomisk ojämlikhet ur ett historiskt perspektiv, med särskild inriktning på urban ekonomisk och social geografi samt hur den geografiska utvecklingen har påverkat löner och inkomster över tid. På Handelshögskolan vid Göteborgs universitet kommer han att undervisa på en kurs i databearbetning och visualisering i R. Han kommer även att samarbeta med forskare vid institutionen kring projekt som rör arbetsmarknadsfrågor och ekonomisk ojämlikhet i historiskt perspektiv.

Jakob Molinder - Uppsala universitet (uu.se)

Ali Mohammadi

Ali Mohammadi är docent i innovation och entreprenörskap vid Copenhagen Business School. Ali är också forskare vid Danska Finansinstitutet och Handelshögskolan i Stockholm. Alis forskning är multidisciplinär och fokuserar på skärningspunkten mellan innovation, entreprenörskap och finans. Hans forskning har publicerats i topprankade tidskrifter som Academy of Management Journal, Management Science och Research Policy. Stipendiet går till hans projekt om “Building knowledge-intensive industry on the public science base: a person-centered perspective” och hans forskning kommer att fokusera på karriärval för doktorander. Han kommer också att utforska rollen som doktorander har i företagens forskning och utveckling.

Ali Mohammadi | CBS - Copenhagen Business School

Stiftelsen Richard C Malmstens minne

Stiftelsen Richard C Malmstens minne grundades genom en stor donation av Richard Malmstens sonson, grosshandlare Erik Malmsten. Stiftelsens huvudändamål är att ”främja vetenskaplig ekonomisk forskning och utbildning vid Göteborgs universitet”.

Läs mer på stiftelsens hemsida: Stiftelsen Richard C Malmstens minne, Göteborg (malmstensstiftelse.se)