Camera obscura

Nytt samverkansinitiativ inleddes med camera obscura på Humanisten

Den som flanerade i studiemiljön på Humanisten under måndagen den 16 september lade kanske märke till den camera obscura, också känd som en “hålkamera” - en slags föregångare till kameran, som under dagen placerats i ett av byggnadens hörn. Bakgrunden är ett begynnande samarbete mellan GPS400: Centrum för samverkande forskning vid Institutionen för kulturvetenskaper och regissörerna Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck. Under måndagen demonstrerade regissörerna anordningen för institutionens filmvetarstudenter och delade med sig av egna erfarenheter.

Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck är verksamma vid filmbolaget Plattform Produktion i Göteborg. Deras senaste film And the King Said, What A Fantastic Machine hade världspremiär på Sundancefestivalen i USA i januari 2024 och europapremiär på Berlinale några veckor senare. Den är producerad av Plattform Produktion och har Ruben Östlund som exekutiv producent.

Samverkansinitiativet kommer främst kretsa kring frågor om hur film kan bidra till en ökad medie- och informationskunnighet (MIK) samt stärka reflektioner om fotografiska bilders funktion och påverkan i samhället och på individnivå såväl historiskt som idag.

Mats Jönsson, föreståndare för GPS400, utvecklar de praktiska premisserna kring samarbetet:

– Som ett första steg kommer Axel och Max dela med sig av erfarenheter och kunskap på introduktionskursen i filmvetenskap som ges vid Institutionen för kulturvetenskaper, säger han. Framöver är målsättningen att fler publika seminarier och workshops ska kunna arrangeras inom detta nya GPS400-samarbete.

– GPS400 har stor potential att på sikt förnya och förbättra metoderna för visuell informationshantering, menar Axel Danielsson och Maximilien Van Aertryck. Det innebär att vi kan dela varandras kompetenser och vi är övertygade om de positiva synergier dessa samarbeten kommer att skapa.

Text: Erik Pedersen

Camera Obscura

En camera obscura är ett mörkt rum (eller låda) i vars ena vägg ett litet hål borrats (varigenom ett belyst föremål utanför denna vägg syns i uppochnedvänd avbildning på den motsatta väggen).
Källa: Nationalencyklopedin