bild på flera vindkraftverk ute i havet
Foto: Thomas Dahlgren

Ökad potential för havsvindkraft i en varmare värld

Klimatförändringarna höjer inte bara temperaturen på jorden, det förändrar också hur vindarna kommer blåsa. Forskare från Göteborgs universitet bedömer att vindkraftspotentialen i de kustnära haven ökar till skillnad från över land, där prognosen är minskande vindar.

Vindkraftspotentialen på jorden ändras i takt med klimatförändringarna. Tidigare studier har fokuserat på hur vindförhållandena påverkas över land, men vad som händer i de kustnära haven är mindre utrett.

Nu har forskare på Göteborgs universitet, tillsammans med internationella kollegor, presenterat prognoserna för vindförhållandena längs världens kuster under den globala uppvärmningen. Resultaten publiceras i Geophysical Research Letters.

Modeller för konservativa

– Vi jämförde klimatmodellerna med observationsdata under perioden 1940–2014 och kunde se att modellerna tenderar att underskatta de långsiktiga vindförändringarna som sker. Det kommer blåsa mer över de kustnära haven när jorden värms upp än vad dagens modeller visar, säger Cheng Shen, doktorand i meteorologi på Göteborgs universitet.

Forskarna utgick från fyra framtidsscenarier som FN:s klimatpanel, IPCC, har skissat på för det tjugoförsta århundradet. I det varmaste scenariot har den globala medeltemperaturen stigit med 4 grader Celsius sedan förindustriell tid. Vid ett sådant scenario skulle den potentiella vindenergin över de kustnära haven öka med i genomsnitt 9 procent, och i Europa upp till 26 procent, jämfört med om uppvärmningen stannar vid 1,5 grader C. Ett mer troligt scenario, enligt IPCC, är att uppvärmningen landar kring 2 grader Celsius. I det fallet ökar vindkraftpotentialen med som mest cirka 5 procent.

Vindenergi flyttar

– Vår studie är intressant eftersom flera andra studier visar att vindstyrkorna över land minskar i IPCC:s framtidsscenarier. Det sker alltså ett skifte där en del av vindenergin flyttar ut över haven, säger Cheng Shen.

Bild på Cheng Shen
Cheng Shen, doktorand på Institutionen för geovetenskaper.
Foto: Privat

Forskarna har i studien valt att beräkna den möjliga vindkraften i kustnära hav ut till 37 mil från land. Det motsvarar ländernas ekonomiska zon där vindkraftsparker till havs lättast kan uppföras. Ett havsbaserat vindkraftverk producerar cirka 50 procent mer el än ett verk som är placerat på land på grund av att det blåser oftare och starkare samt att det inte finns några hinder i form av byggnader eller träd.

– Havsvindkraft har den största tillväxtpotentialen av alla förnybara energikällor och en utbyggnad har av flera länder pekats ut som avgörande för att begränsa den globala uppvärmningen, säger Cheng Shen.

Vetenskaplig artikel i Geophysical Research Letters: Increases of Offshore Wind Potential in a Warming World

Kontakt: Cheng Shen, doktorand på Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet, telefon: 072-446 75 34, e-post: cheng.shen@gu.se

Betydelsen av havsvindkraft framöver

Forskare bedömer att det behöver byggas ytterligare havsvindkraftverk som gemensamt kan generera 2 000 GW, främst på norra halvklotet för att hålla 1,5-gradersmålet till 2050. Befintlig havsvindkraft hade i slutet av 2020 en kapacitet på 743 GW per år, enligt Global Wind Report.