Ola Wetterberg elected President, ICCROM General Assembly Rome
Ola Wetterberg, University of Gothenburg, was elected President of the ICCROM General Assembly in Rome, November 7, 2023.
Foto: Gunilla Lagnesjö CC-BY

Ola Wetterberg fortsätter representera Sverige i ICCROM

Professor Ola Wetterberg, CCHS biträdande föreståndare, kommer att fortsätta att representera Sverige i ICCROM-rådet.
Wetterberg valdes också till ordförande för ICCROM:s generalförsamling i Rom den 7 november 2023.

Den 33:e sessionen för ICCROM:s generalförsamling, det internationella centret för studier av bevarande och restaurering av kulturegendom, hölls i Rom i början av november.

Nationella delegationer från ICCROM:s 137 medlemsstater - såväl som observatörer från icke-medlemsstater, mellanstatliga organisationer och andra samarbetsinstitutioner - deltog i det tvådagarsevenemang som hölls i huvudkontoret för FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) för att utvärdera de framsteg som gjorts av organisationen, sätta prioriteringar och ta itu med nya problem på fältet.

Den nya ordföranden för ICCROM:s råd och byrå är Benoît Dubosson, medan Kenza Dufourmantelle och Julia Antonia Vicioso Varelas valdes till vice ordförande. Nyvalda och omvalda medlemmar av rådet inkluderar Norah AlKhamis, Fadi Balaawi, Nanette De Jong, Kenza Dufourmantelle, Anthi Kaldeli, Ana Laborde Marqueze, Aline Magnien, Kazuhiko Nishi, Isabel Raposo De Magalhães, Moctar Sanfo, Lasha Shartava, Ji- unga Shin, Alexandra Warr och Ola Wetterberg.

När Dr. Webber Ndoros 6-åriga mandat avslutas i år, nominerades en ny generaldirektör av rådet och godkändes av medlemsstaterna. Aruna Francesca Maria Gujral utsågs att leda organisationen med start i januari 2024.

Kulturarv och migration
Ola Wetterberg understryker vikten av kulturarvs- och migrationsdiskussionerna vid mötet i Rom. Kopplingen mellan kulturarv och migration ligger i det faktum att migration har spelat en betydande roll för att forma kulturarvet i många samhällen och grupper.

Läs mer: ICCROM 33rd Session of General Assembly concluded in Rome

Ytterligare information

Ola Wetterberg är professor i kulturvård vid Institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet. Han har under många år varit aktiv inom Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS), dels som forskare, dels som föreståndare under tre år. Wetterberg är nu vice föreståndare vid centrumbildningen med särskilt ansvar för profilområdet Cultsus (Cultural heritage and sustainable development).

ICCROM, International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property, är en mellanstatlig organisation som arbetar för att främja bevarande av alla former av kulturarv, i alla delar av världen.  Sverige är medlem i ICCROM sedan 1969.