Porträtt på Päivi Palojoki.
Päivi Palojoki.

Päivi Palojoki ny gästprofessor i kostvetenskap

Den finländska forskaren Päivi Palojoki kommer att anställas som gästprofessor i kostvetenskap inom ramen för Utbildningsvetenskapliga fakultetens strategiska program för satsning på forskning.

Päivi Palojoki är professor i pedagogik vid Helsingfors universitet och ledare för forskningsgruppen Food, Culture and Learning. Hon anses vara en av Nordens främsta forskare inom skolämnet hem- och konsumentkunskap och forskar framför allt om didaktiska frågor i skolan, men också i informella lärandemiljöer såsom i hemmet och inom organisationer.

Päivi Palojoki kommer att anställas som gästprofessor vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap på halvtid från och med den 1 januari 2021 och tre år framåt.

– Jag kommer att bidra till fakultetens och institutionens arbete genom att stimulera till fler nationella och internationella forskningssamarbeten, ta del i diskussioner om forskning och forskningsresultat, handleda doktorander och genom att organisera möten och seminarier, säger Päivi Palojoki.

Samverkar sedan tidigare med Göteborgs universitet

Det är en välbekant miljö Päivi Palojoki kommer till. Hon har varit gästprofessor här tidigare och har samverkat med Göteborgs universitet i flera projekt.

– Professor Palojoki kommer med sin långvariga och djupgående kompetens inom hem- och konsumentkunskap kunna berika den vetenskapliga miljön vid institutionen med unikt kunnande och erfarenhet, vilket är helt nödvändigt för att kunna genomföra den strategiska satsning på doktorander som vi planerar, säger Frode Slinde, prefekt på institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

I samråd med Päivi Palojoki kommer bland annat två doktorander inom hem- och konsumentkunskap att rekryteras. Läs mer om det strategiska programmet för forskning här.

Mer information: Päivi Palojoki, epost: paivi.palojoki@helsinki.fi