Bild på vårdpersonal som håller en patient i handen

"Personcentrerad vård är ibland mer kostnadseffektivt än standardvård"

Den 2 november kl. 15 kommer Hanna Gyllensten, lektor med inriktning mot folkhälsovetenskap och hälsoekonomi, hålla seminariet "Health economic aspects of person-centred care" tillsammans med doktoranderna Benjamin P Harvey och Salma Pardhan vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa.

Porträtt på Hanna Gyllensten mot en grå bakgrund
Hanna Gyllensten, lektor vid Göteborgs universitet med inriktning mot folkhälsovetenskap och hälsoekonomi, och docent i vårdvetenskap.

Vad är de viktigaste resultaten ni önskar förmedla på seminariet?
–  Vi kommer att berätta om fynd från våra egna kliniska studier, från en systematisk översikt av ekonomiska utvärderingar inom området, och från en expertpanelstudie. Detta för att identifiera prioriterade utfall för beslutsfattande runt deltagande och utveckling av vård och omvårdnadsinsatser, inklusive insatser som innehåller eHälsostöd.

Du är legitimerad apotekare i grunden, hur har det hjälpt dig i din forskning?
– Jag började min doktorandutbildning efter att ha jobbat några år på apotek och inom vården. Just för att jag har den bakgrunden handlar mycket av min forskning kring patienter i långvariga sjukdomstillstånd där läkemedel ofta är en viktig del av den medicinska behandlingen. Jag upplever att min kombination av farmaci, folkhälsa, hälsoekonomi och vårdvetenskap ger en god grund för forskningssamarbeten.

Din forskning fokuserar på hälsoekonomisk utvärdering vid införandet av personcentrerade metoder i vården, hur kostnadseffektivt är det?
– Personcentrerad vård brukar visa sig kostnadseffektivt eller ibland till och med dominera standardvård, alltså både spara pengar och producera mer hälsa. Men det finns också undantag från detta i litteraturen, så det är ett forskningsfält där det fortfarande finns en del frågetecken att reda ut.