Författaren och illustratören Pija Lindenbaum har utsetts till pristagare av Sixten Heymans pris 2022. Lindenbaum har skapat en lång rad välkända och älskade bilderböcker om egensinniga barn som Gittan, Kenta, Lill-Zlatan, Åke och Else-Marie - som egentligen är ett och samma barn avslöjar hon.
Universitetsstyrelsen fattade vid sammanträdet 1 december beslut om utseende av pristagare till Sixten Heymans pris 2022. Mottagaren Pija Lindenbaum skapar bilderböcker som ofta behandlar svåra frågor men med mycket humor och igenkänning. Hennes böcker har bland annat översatts till engelska, tyska och japanska.
Motivering
Motiveringen till priset lyder:
För ett författarskap vars precisa och nyansrika berättelser om barn och deras möte med normer och rädslor har förnyat bilderbokstraditionen. I verk som Else-Marie och småpapporna (1990), Kenta och barbisarna (2007), Vitvivan och Gullsippan (2021) och böckerna om Gittan (2000, 2001, 2003, 2011) framträder en värld där verklighet sömlöst möter fantasi och där leken fungerar frigörande i en stressad och svårtolkad samtid. Med oförutsägbar humor och en starkt utvecklad känsla för bilden som kommunikationsbärare fångar Lindenbaum barnets kreativa försök att handskas med livets alla små och stora katastrofer.
Exklusiv skara pristagare
Sixten Heymans pris delas bara ut vart tredje år, varannan gång till en svensk skönlitterär författare och varannan gång till en svensk vetenskapsman/kvinna inom "den naturvetenskapliga grenen, förnämligast astronomi, geologi och kemi, för upptäckt eller utgivet arbete inom nämnda vetenskapsgren".
Bland tidigare skönlitterära författare som mottagit priset finns bland andra Ninni Holmqvist (2016), Klas Östergren (2010), Per Gunnar Evander (2004), Sara Lidman (1998) och Kerstin Ekman (1992).
– Det var ju en fin samling. Det är vansinnigt kul att det är barnlitteraturen och framför allt bilderbokskonsten som prisas. Motiveringen var så fin, säger Pija Lindenbaum när hon återkommit efter att ha rastat sin hund Majken.
Hunden är, givetvis, en bullterrier – precis som hunden Bodil i några av hennes böcker.
Fantasi och verklighet
I motiveringen nämns att Pija Lindenbaum skapar en värld där verklighet sömlöst möter fantasi och det är något hon själv tänkt på, som en av anledningarna till att det är så roligt att arbeta med just barnlitteratur.
– I barnets perspektiv är det ju inte så uppdelat. Det är samma med drömmar, att de inte alltid kan se skillnad på vad som är vad, och för mig är det väldigt givande att använda sig av det i berättandet, säger Pija Lindenbaum.
I de senaste böckerna, Vitvivan och Gullsippan samt Pudlar och pommes har hon gått ifrån att skildra ett specifikt barn och blivit mer intresserad av att skildra ett kollektiv.
– Böckerna har blivit annorlunda. Med Gittan och de äldre böckerna handlade det mycket om ett barns inre liv medan det nu mer är barn som hanterar yttre omständigheter.
Udda men helt vanliga
Karaktärerna tillåts däremot alltid att vara lite udda, inte alltid modiga och ofta lite truliga eller envisa.
– Jag tänker att det är ganska mycket samma barn, som bara har olika namn. Det är för att det är de barnen jag själv har lättare att förstå. De som inte är så spontana, glada och hejiga utan mer eftertänksamma och tråkiga.
Hon vill gärna förmedla att barn får vara som de är och inte behöver förändras.
– Man får vara en surpuppa och fortsätta att vara det om man är det. Och är man blyg behöver man inte bli oblyg i berättelsens slut. Men det är verkligen inga bruksberättelser jag gör. Jag fattar i efterhand att man kan se det på det sättet men det är inte medvetet.
Från barnböcker till opera
Just nu håller Pija Lindenbaum på med ännu en nyskriven opera för Kungliga Operan i Stockholm, Var är smörgåsen? som får premiär våren 2023. Hon gör även kostym och scenografi till föreställningen.
– Det var jätteknäppt och fantastiskt att de frågade mig. Anna Karinsdotter, som var chef där, hade sett något i mitt sätt att berätta i bild och text som var rytmiskt och som hon tyckte skulle passa bra på en operascen. Vi testade och det gick jättebra. Jag har även en ny bok på gång men jobbar alltid med en sak i taget så den får vänta tills operan är klar.
Åsa Arping om Lindenbaum
Åsa Arping, professor i litteraturvetenskap och ledamot i universitetsstyrelsen, har suttit i nomineringsgruppen och även hon lyfter fram hur Pija Lindenbaums barnkaraktärer tillåts vara helt vanliga, med brister och tillkortakommanden alla kan känna igen sig i.
– Hennes barnkaraktärer, Gittan, Kenta, Lill-Zlatan och de andra, är inga superhjältar eller dygdemönster, utan helt vanliga barn som kämpar med sitt vara i världen. Som får vara truliga och räddhågsna, men som också testar sina gränser och lär sig våga lite mer, säger Åsa Arping.
Lindenbaum väjer heller aldrig för svåra ämnen som både barn och föräldrar kan känna igen sig i, menar hon.
– Pija Lindenbaum har ett förunderligt sätt att skildra lekens och fantasins betydelse i barnets möte med allt som är nytt och okänt. Hennes böcker tar upp ängslan och nojor, men också envishet, svartsjuka och vardagslivets ständiga förhandlingar. Lindenbaum lyckas även väva in komplexa frågor i sina böcker, om klass, makt, svartsjuka och psykisk ohälsa, men utan pekpinnar. Dessutom har hon vidareutvecklat samspelet mellan text och illustration på ett sätt som förnyat bilderboken som konstnärlig genre, säger Åsa Arping.
Pija Lindenbaum kommer att ta emot Sixten Heymans pris den 26 april 2022.
Text: Johanna Hillgren
Tidigare pristagare
2019 Ilona Riipinen
2016 Ninni Holmqvist
2013 Erik Sturkell
2010 Klas Östergren
2007 Marek Abramowicz
2004 Per Gunnar Evander
2001 Christina Moberg
1998 Sara Lidman
1995 Bengt Gustafsson
1992 Kerstin Ekman
1989 Bo G Malmström
1986 Sun Axelsson
1983 Frans Wickman
1980 Hans Granlid