Lina Bergman ser glad ut bakom mikrofonen i studion.
Foto: Gunnar Jönsson

Poddtips: Lina Bergman i ett samtal om preeklampsi

Gäst i podden Akademiliv är Lina Bergman, docent på Göteborgs universitet och förlossningsläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Hon berättar om sin egna personliga erfarenhet av preeklampsi (havandeskapsförgiftning), om en stor klinisk studie som kanske kan leda till den första läkemedelsforskningen, och om forskning som handlar om påverkan på kvinnans hjärna.

Här kan du höra avsnittet med Lina Bergman:

Omkring fyra procent av alla gravida kvinnor drabbas av preeklampsi (havandeskapsförgiftning), oftast under den senare delen av graviditeten. Tack vare den fina mödravården i Sverige går det nästan alltid bra för både mamma och barn, men det enda sättet att bota preeklampsi är att förlösa kvinnan i förtid.

Lina Bergman leder en stor klinisk studie om hur denna förlösning kan fördröjas. Studien undersöker om ett läkemedel som är godkänt för diabetes också kan ha effekt vid preeklampsi.

Hon bedriver sin forskning med kollegor i Kapstaden, Sydafrika, där hon också bor flera månader varje år. I Sydafrika är det betydligt vanligare än i Sverige att preeklampsi övergår till nästa stadium – eklampsi – då påverkan i kvinnans hjärna leder till kramper.

I samtalet berättar Lina också om pågående forskning om hur hjärnan hos kvinnor långsiktigt påverkas av preeklampsi.

Programledare: Elin Lindström.
Tekniker: Mikael Werliin, Medieteknik.