Politikreporter Fredrik Furtenbach om hur han använder valforskningen

Hallå där, Fredrik Furtenbach, inrikespolitisk kommentator på Sveriges Radios Eko-redaktion och hedersdoktor vid Göteborgs universitet, som regelbundet använder data från Valforskningsprogrammet i sitt arbete.

fredrik furtenbach
Ekots politikreporter Fredrik Furtenbach.
Foto: Sveriges Radio

Varför använder du data från Valforskningsprogrammet?
– Jag har jättestor nytta av detta då mitt jobb är att förklara och analysera svensk politik. Jag gillar att kunna hålla mig i något handfast när jag pratar, fakta eller siffror. Inte bara spekulera eller dra mina egna gamla käpphästar.

Hur länge har du använt dig av data från valforskningen?
– Jag har pluggat vid Göteborgs universitet, och kodat både en valundersökning och en SOM-undersökning, i slutet av 80-talet. Det var då jag fick upp ögonen för vad som finns att hämta där och, minst lika viktigt, fick kontakt med valforskarna. Mitt första journalistjobb sen var att göra en valguide på Dagens Nyheter, och redan då hade jag användning för forskningsresultaten.

Något udda du minns från valundersökningarna som sticker ut och som du använt dig av i ditt arbete som journalist?
– Det viktigaste är väl egentligen att där finns ett sannolikt svar på varför varje val slutat som de gjort, varför det ena laget vann helt enkelt. Partierna däremot sprider förklaringar som passar dem. Och det uppstår ofta något slags rykte eller halvsanning redan på valnatten som kan vara anekdotisk och väldigt svag. Eller direkt missvisande.

– Men sen gör jag ju även en podd, som är mycket mera lättsam än SR:s nyheter. Där gillar jag att ha med oväntade och udda resultat. Som till exempel hur chefer röstar eller vad en vänsterpartist gör på sin fritid.

Finns det något du vill ha data om, som du inte får idag, och som du hoppas att valforskningen skulle kunna tillgodose i framtiden?
– En grej som jag försökt få fram till podden är vilka förnamn som är överrepresenterade bland de olika partiernas väljare. Vad heter en typisk moderat eller miljöpartist? Det är en bagatell såklart, men vore jättekul att få veta, och jag är intresserad av namn. Jag har frågat alla opinionsinstitut och organisationer som jag kan komma på, men det verkar rätt hopplöst.

Du som regelbundet träffar politiker och politiska tjänstemän - har du någon känsla för vad de tycker om de resultat som kommer från Valforskningsprogrammet och hur tror du resultaten används av partierna?
– De har stor trovärdighet och är viktigare för de små partierna som inte köper så mycket mätningar själva. Om det finns någon kritik mot resultaten brukar det vara att man får vänta för länge på dem. Tyvärr använder partierna ofta andra data i sina eftervalsanalyser. Partierna har rätt bråttom då, och dessutom är deras analyser politiserade, de väljer ofta resultat som passar dem. Till exempel talar småpartierna tyst om att en rejäl andel av rösterna som de får brukar vara taktikröster.

Av: Peter Larsson

Valforskningsprogrammet 70 år

I september 2024 fyller Valforskningsprogrammet vid Göteborgs universitet 70 år. Sedan dess kretsar Valforskningsprogrammets undersökningar kring opinionsbildning, val, väljarbeteende och den representativa demokratin.

• Alla artiklar om Valforskningsprogrammet finns på www.gu.se