Genom att se och uppleva film, istället för att bara läsa om dem, uppmuntras studenterna till reflektion och nyfikenhet på Masterprogrammet i management vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. På programmet är film ett inslag i undervisningen och bidrar till samtal utanför den traditionella undervisningsramen.
Syftet med att använda film i utbildningen är att knyta lärandet till känslor och upplevelser, och inte enbart till intellektet. Förmågan att se saker från nya perspektiv, känna empati, vara kreativ och hitta en inre kompass – något som kan väckas och utvecklas genom film. Så resonerar Niklas Egels Zandén, utbildningsansvarig för Masterprogrammet i management vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
– Tänk själv hur många filmer du kan minnas i detalj jämfört med skrivna texter, säger han.
Förra året deltog studenterna i en så kallad Fish Bowl-diskussion efter att ha sett filmen Birds of Passage, som skildrar en dramatisk del av Colombias historia. En mindre grupp i den inre cirkeln diskuterar, medan den yttre gruppen lyssnar. Den yttre gruppen kan också byta plats och delta. Övningen uppmuntrar engagemang och reflektion.
– Helst vill vi att filmerna utmanar studenterna, som Birds of Passage, som handlar om framväxten av knarkhandel i Colombia. Filmen påminner om en klassisk storfilm, men den har en uppbyggnad som överraskar studenter vana vid amerikanska filmer, säger Niklas Egels Zandén.
Studenter som deltar i en Fish Bowl-diskussion efter att ha sett filmen Birds of Passage under höstterminen 2024.
Foto: Simon Fredling Jack
Filmerna som används i undervisningen väljs med hjälp av filmexperter från programmets partner, Göteborg Film festival. Lärarna tar fram nyckelteman som ska tas upp i undervisningen och får tips på filmer som bidrar på ett intressant sätt. Filmerna får studenterna se hemma via streamingtjänsten Draken Film, men också på bio.
– Vi ser gärna att de ser filmer i grupp, och sedan diskuterar vi i skolan. Under filmfestivalveckan går vi också tillsammans och ser filmer på bio. Att se film och gå på bio tillsammans bygger gemenskap mellan studenterna, vilket är viktigt för sammanhållningen i klassen, säger Niklas Egels Zandén.
Studenterna beskriver aktiviteter under utbildningen som både givande och lärorika. Hur upplever du det när initiativen uppskattas på det här sättet?
– Det har varit något av det mest givande och glädjande jag upplevt under alla mina år som lärare. Film och konst öppnar dörrar till nya djupare samtal. Jag får möta studenterna på ett annat sätt och se mer av dem som personer, säger Niklas Egels Zandén.
Bild
Niklas Egels Zandén på besök vid Göteborg Film Festival tillsammans med hela klassen från Masterprogrammet i management.
Foto: Isac Lundmark
För Masterprogrammet i management är samarbetet med Göteborgs Filmfestival avgörande för att kunna använda film på ett bra sätt i undervisningen. Förutom tillgång till streamingtjänsten och biljetter till filmfestivalen lyfter Niklas Egels Zandén det stöd programmet får.
– Vi får fantastisk filmexpertis. Vi kan till exempel säga att vi vill ha filmer som belyser etiska dilemman, motstånd mot förändring eller hur organisationer fattar beslut, och så får vi en lista med filmer som belyser dessa områden på ett annorlunda sätt, säger han.
Partners som lyfter upplevelsen
Programmet har också en rad andra företagspartners som bidrar till en spännande och stimulerande utbildning på olika sätt, inte minst företag som hjälper till med specifika aktiviteter.
– Exempelvis får vi hjälp av Icebug i vårt arbete med personlig utveckling genom Inner Development Goals, och Accenture driver ett 3-dagars case med våra studenter, säger Niklas Egels Zandén.
Det finns också företagspartners som hjälper till med det visuella och som bjuder på intressanta besök.
– Våra företagspartners, bland annat Lindex, SKF, AP2, Framtiden, Getinge och Volvo, hjälper oss att forma vårt program och ställer upp som veckovisa gäster på programmet, säger Niklas Egels Zandén.
Konst och kultur i utbildningen
Samarbeten bidrar också till att integrera konst och kultur i utbildningen, bland annat genom scenkonst, musik och fotografi.
– Vi är väldigt stolta över våra samarbeten med exempelvis Hasselblad Center, Röda Sten Konsthall, Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Operan, säger Niklas Egels Zandén.
Ett museum i Göteborg är en annan samarbetspartner till Masterprogrammet i management.
– Vi har till exempel utvecklat ett initiativ för våra studenter i samarbete med Göteborgs Stadsmuseum och kommer inom kort att lansera liknande samarbeten med andra museer i Göteborg, säger Niklas Egels Zandén.