fyra lärare som vunnit pris står uppradade
Vinnare av Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2024: Petra Brembeck, Kiana Kiani, Kerstin Ulin och Anneli Ringblom
Foto: Lovisa Aijmer

Sahlgrenska akademins pedagogiska pris till innovativt språkprojekt

Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2024 tilldelas Kerstin Ulin, Kiana Kiani, Petra Brembeck och Anneli Ringblom för deras innovativa arbete med ett yrkesinriktat språkpaket för kompletteringsutbildningen av sjuksköterskor utbildade utanför EU. Deras insats har förbättrat studenternas förmåga att kommunicera inom svensk vård och inspirerat andra lärare att följa deras modell.

– Det känns otroligt spännande och hedrande, säger Kiana Kiani, universitetsadjunkt och doktorand. Vi vågade inte hoppas på detta, så vi är väldigt glada!
– Ja, det är fantastiskt att vårt arbete får denna validering, tillägger Kerstin Ulin, universitetslektor och docent. Vi har lagt ned mycket tid och kraft, så det är roligt att det uppmärksammas på detta sätt.
– Det är en fin bekräftelse på att vi gör något viktigt, säger Anneli Ringblom, universitetsadjunkt och doktorand. Vi kan tydligt se att studenterna uppnår bättre resultat och klarar både utbildningen och sina VFU-perioder mycket bättre. Vi hoppas att de nu är bättre rustade för att arbeta inom vården.

Hoppas på spridningseffekter

– Att vårt arbete uppmärksammas kan förhoppningsvis leda till fler positiva effekter, inte bara för oss utan även för andra, säger Petra Brembeck, universitetslektor. Vi har försökt sprida våra insikter på högskolepedagogiska konferenser och i nätverk, och nu ger priset oss ytterligare möjligheter. Vi hoppas att prispengarna kan göra att vår modell kommer många till nytta. Det är viktigt att sprida den modell vi arbetar med, så att detta inte stannar vid en engångsinsats utan blir ett användbart arbetssätt.

Brister i språket ställde till det på VFU

Metoden fokuserar på språkutveckling inom de läraktiviteter som studenterna normalt genomgår, både i praktiska och teoretiska moment, i en vårdkontext som ofta är komplex, förklarar Kiana Kiani. Upprinnelsen till satsningen var att tre studenter blev underkända på sin VFU på grund av brister i kommunikationsförmågan, berättar Kerstin Ulin. Och då ska man komma ihåg att den här gruppen är väldigt kunniga teoretiskt, de är redan utbildade sjuksköterskor. Trots en termins obligatoriska svenskastudier kunde vi konstatera att många hade språkliga utmaningar. Vi insåg detta och utvecklade därför pedagogiken vidare för denna grupp.

Ett komplext språk i vården

Språket inom hälso- och sjukvården är komplext, med specifik terminologi och jargong på olika avdelningar, säger Anneli Ringblom. Studenterna måste kunna hantera både medicinsk terminologi och informellt språk. Under resans gång har vi även identifierat hur mycket slang och uttryck som används, vilket bidrar till språkets komplexitet.
– Förutom det medicinska språket så ska du kunna ”bolla någonting med någon”, ”ha lite is i magen” och förstå vem som ”kastar vatten”. Det här med språk är komplext på många nivåer.

Språkworkshops som metod

En central metod har varit att ordna workshops där studenterna vägleds i hur de ska studera och utveckla sin vokabulär och terminologi, berättar Petra Brembeck. Vi använder bland annat patientfall, vilket har visat sig vara ett effektivt verktyg. Ett viktigt inslag är även kunskapsutbytet mellan studenterna, där de som är starkare språkligt kan lyfta andra.

Goda resultat snabbt

– När projektet var igång såg vi snabbt mätbara effekter, säger Kiana Kiani. Fler studenter klarade sina tentor och fler genomförde sin VFU utan problem.

– Vi tror att detta arbetssätt med fördel kan användas även inom grundutbildningen, där liknande språkliga utmaningar finns, menar Kerstin Ulin. Det gagnar både studenterna och oss som lärare, när fler klarar sig inom nominell studietid. Bättre genomströmning innebär också färre omtentor och kompletteringar att hantera.

– Vi har sett att studenterna får en högre tilltro till sig själva och sin förmåga, vilket leder till bättre prestationer. Det är också ett väldigt roligt arbetssätt, säger Petra Brembeck. Det skapar en mer avslappnad studiemiljö när vi arbetar i workshops, och studenterna blir tajtare som grupp. Studenterna vågar fråga och diskutera ord de inte förstår, vilket leder till positiva följdeffekter och en tryggare grupp, säger Kerstin Ulin.

Motivering till priset

Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2024 tilldelas Petra Brembeck, Kiana Kiani, Anneli Ringblom och Kerstin Ulin vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa för utvecklandet och implementeringen av ett yrkesinriktat språkpaket med syfte att öka förmågan att kommunicera i svensk vårdkontext hos studenter inom den kompletterande utbildningen för sjuksköterskor, utbildade utanför EU/ESS och Schweiz. Utvecklingsarbetet bygger på pedagogisk evidens och den nya undervisningsformen har lett till förbättrade studieresultat bland de studenter som tagit del av undervisningen. Genom projektets positiva utfall och lärargruppens engagemang har även andra lärare inspirerats att arbeta efter deras modell.

Priset består av 100 000 kronor som utbetalas till Institutionen för vårdvetenskap och hälsa i form av ett verksamhetsbidrag. Prissumman ska användas för kostnader i pristagarnas pedagogiska arbete.