Pannkaksis sett från forskningsfartyg
Sebastiaan Swart får Wallenberg Academy Fellows Förlängningsanslag 2020 för projektet "Reducing future global climate uncertainty: Regulation of the ocean’s heat and carbon by small-scale processes in the Antarctic sea-ice regions".

Sebastiaan Swart får Wallenberg förlängningsanslag för klimatforskning i Södra ishavet

Oceanografen Sebastiaan Swart vid Institutionen för marina vetenskaper har fått Wallenberg Academy Fellows Förlängningsanslag 2020 i fem år för att fördjupa forskningen i Södra ishavet.
– Det är fantastiskt att vår forskning anses vara tillräckligt unik för att få ytterligare finansiering, säger Sebastiaan Swart.

I projektet ska Sebastiaan Swart och hans forskargrupp samla in ny information om kol- och värmeutbytet i Södra ishavet, för att på så sätt bättre kunna förstå Södra ishavets roll för jordens klimat. Projektet ska använda ny robotbaserad teknik, som undervattensfarkoster, för att samla nya oceanografiska data i Antarktis, även under havsisen.

Ta hjälp av ESA/NASA-satellit

Foto på Sebastian Swaart
Oceanograf Sebastian Swart.<br /> Foto: Magnus Bergström, KAW
Foto: Magnus Bergström, KAW

– Att arbeta i Antarktis är svårt och utmanande. Det är både läskigt och farligt att fjärrstyra robotarna i de tuffa miljöerna, men det är också väldigt roligt och mycket värt att få den nya och spännande informationen, säger Sebastiaan Swart.

Sebastiaan Swarts forskargrupp kommer utöver undervattensfarkosterna också att ta hjälp av en ny ESA/NASA-satellit som heter SWOT 2022. Den ska undersöka forskningsplatserna från rymden i mycket hög upplösning.

En bit i det globala klimatpusslet

– Vi hoppas att vi ska kunna lägga en liten bit till det globala klimatpusslet och därmed förbättra klimatmodellerna, så att Sverige kan göra bättre prognoser och mildra framtida klimatförändringar, säger Sebastiaan Swart.

Förlängningsanslaget från Wallenberg Academy Fellows bekräftar att både forskargruppen och forskningsfältet behövs. Det kommer också att ge möjlighet för Institutionen för marina vetenskaper att anställa nya forskare med ny expertis.

– Det är tack vare forskargruppen och mina kollegor på institutionen som vi har beviljats anslaget. Jag är väldigt glad över uppmärksamheten anslaget kan ge till Institutionen för marina vetenskaper och Göteborgs universitet, och vi är tacksamma för att Knut och Alice Wallenbergstiftelsen vill vara med och främja denna forskning, säger Sebastiaan Swart.

Text: Annika Wall

FAKTA

Anslag: Wallenberg Academy Fellows Förlängningsanslag 2020

Medel: 13 750 000 kronor för fem år