Byggarbetare lägger ner sin skyddshjäml på marken på arbetsplatsen
Foto: iStock

Självmord i byggbranschen upplevs komma plötsligt

Byggnadsarbetare kan ha svårt att prata om psykiska problem, och självmord bland kollegor kommer ofta som en chock. Studien från Göteborgs universitet kopplar också arbetsrelaterad smärta till psykisk ohälsa.

Tidigare forskning har visat att manliga byggnadsarbetare i Sverige löper uppemot 50 procents förhöjd risk för suicid. För länder som Storbritannien och USA är siffran ännu högre.

Denna studie baseras på intervjuer med 43 byggnadsarbetare, fackrepresentanter och chefer inom den svenska byggnadsindustrin.

Cheferna framhölls ha en viktig roll för den psykiska hälsan. I intervjuerna beskrevs empatiska och stöttande chefer, men också chefer som exempelvis inte tog notis om psykiska problem hos sina anställda.

En av byggnadsarbetarna berättar: Jag har skickat signaler om jag inte känner mig på topp. Svaret har varit "låt oss ta itu med det senare, vi måste avsluta projektet först”. Då kommer nästa projekt.

Söker inte hjälp

Studien stödjer bilden av byggbranschen som krävande, där arbetsklimatet på vissa arbetsplatser präglas av machokultur och stigmatisering av psykisk ohälsa.

[none]
Kristina Aurelius
Foto: Göteborgs universitet

– I våra intervjuer framkommer att många byggnadsarbetare inte berättar eller söker hjälp när de mår psykiskt dåligt, och att vissa självmedicinerar med alkohol och smärtstillande läkemedel. Vi ser också att det finns behov av bättre rutiner kring hur man ska hantera psykisk ohälsa och tydligare socialt stöd på arbetsplatserna, säger Kristina Aurelius, docent på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Krävande arbete

De studiedeltagare som hade upplevt att en kollega tagit sitt liv, beskrev att det var väldigt oväntat. De hade inte sett några tecken på att arbetskamraten känt sig låg eller varit suicidal. De beskrev det som en chockerande upplevelse, och att det hade varit svårt att förstå vad som hade hänt.

Arbetsmiljön i byggbranschen beskrevs som fysiskt mycket krävande och stressande, vilket upplevdes ha en negativ effekt på både fysisk och mental hälsa. Studiedeltagarna uppgav att den krävande arbetsmiljön ofta orsakar långvarig smärta, vilket i sin tur kan leda till psykiska problem och överkonsumtion av alkohol och smärtmedicin.

Studien publiceras i tidskriften PLOS One, och har genomförts med ekonomiskt stöd av Afa Försäkring som ägs av LO, PTK och Svenskt Näringsliv.

FLER CITAT UR INTERVJUERNA

Facklig representant:
Sedan hade vi ett självmord som drabbade vår grupp. Pang. . . och så var det en kille som begick självmord. Ingen visste någonting, ingen hade märkt något, ingen hade märkt något alls. Hur fan kunde detta hända?

Byggarbetare:
När jag tänker tillbaka finns det en röd tråd bland dem som tagit sitt liv, och det är alkoholism och hög ålder.

Byggarbetare:
De bryr sig inte ett skit om att det tar en timme att installera en gipsskiva, det borde ta 30 minuter. Och så får du ett tidsschema som är så tajt att du inte klarar det mest av tiden. Det blir skit. . . du måste jobba snabbare och i slutändan blir du utbränd, sjukskriven, skadad. . . det är en tung industri.