Diplomet Prix d'Attistej med motivering.

Skådespelarutbildningen c/o ung teater fick Prix d’ASSITEJ 2023

Skådespelarutbildningen c/o ung teater mottog hederspriset Prix d’ASSITEJ från ASSITEJ Sverige, en plattform för scenkonst för barn och unga. Priset ges för en satsning där hela utbildningen för en specifik årskull genomsyras av scenkonst för en ung publik. Priset delades ut 1 juni under Scenkonstbiennalen 2023 i Stockholm.

– Vilken ära att få Prix d’ASSITEJ! Jag gläds både för teatrarnas, lärarnas och studenternas skull när det här priset ger bekräftelse på utbildningens värde och höga kvalitét. Extra kul blir det när vi får så positivt gensvar på en helt ny satsning som vi provar. Stort tack till regionens teatrar som vi har haft tätt samarbete med i detta projekt. De har verkligen tillfört en ytterligare dimension till utbildningen, säger Petra Frank, prefekt vid Högskolan för scen och musik.

Genom ett tätt samarbete med teatrar i regionen har studenterna fått extra nära kontakt med branschen och inblick i yrkesrollen som professionell skådespelare med fokus på barn- och ungdomsteater. Angereds teater, Backa teater, Masthuggsteatern och Regionteater Väst har varit delaktiga i workshops, kursmoment, mentorskap, praktik och som teaterscen för studenterna. Utbildningens tillfälliga satsning med inriktning ung teater är till för de studenter som studerar skådespelarprogrammet under åren 2021–2024.

– Vi strävar efter att våra utbildningar ska vara loket som leder till förändring. Med denna satsning vill vi bidra till en positiv utveckling av scenkonstens framtid, där vi i ögonhöjd med barnen kan ge dem konstnärliga upplevelser som berikar livet, säger Catharina Bergil, enhetschef för scenområdet på Högskolan för scen och musik.
– Men utan studenterna i klassen och våra samarbetsteatrar hade vi inte rört oss en tum i den riktningen, så detta pris delar vi med dem!

Svenska ASSITEJs styrelse utser årligen en vinnare till organisationens hederspris Prix d’ASSITEJ. Priset ges till teatergrupper, teatrar, organisationer eller enskilda personer för speciella insatser inom scenkonst för barn och unga. Årets pris 2023 gick till skådespelarutbildningen c/o ung teater vid Högskolan för scen och musik. Så här lyder motiveringen:

”Länge har den svenska barn och ungdomsteatern stått i framkant när det gäller att flytta fram positionerna för estetik, tematik och skådespeleri med absolut närvaro. Nu sker så igen då en ny generation skådespelare ges en unik chans att redan tidigt i sin utbildning möta publik från hela samhället.

Skådespelarutbildningen c/o ung teater utbildar och utvecklar inte bara studenterna själva, utan även utbildningen och scenkonstbranschen i sig. I samarbetet med teatrar i regionen värdesätts den unga publiken precis där den befinner sig just nu, en publik värd att lyssna till och ta intryck av. En publik vars gensvar ger avtryck.

Skådespelarutbildningen c/o ung teater skapar kompetens med alla möjligheter att glittra, glimma och utveckla svenskt skådespeleri och svensk scenkonst en lång tid framöver.”

Mer om Prix d'ASSITEJ

Angereds teater

Backa teater

Masthuggsteatern