Skolan en trygghet för unga i utsatta områden
Ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden upplever skolan som en viktig fristad, trots strukturella utmaningar och lägre skolresultat. Eleverna är motiverade att lyckas, men påverkas negativt av resursbrist och pedagogisk segregation. Det visar ett fyra-årigt forskningsprogram vid Göteborgs universitet.
Forskningsprogrammet Mellan resignation och framtidstro beviljades drygt 12 miljoner kronor av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur. Programmet inleddes 2020 och avslutades 2024.
Forskningsteamet består av Sara Uhnoo, Kristina Alstam och Markus Herz från Samhällsvetenskapliga fakulteten, Sara Brorström från Handelshögskolan, Ove Sernhede, Johannes Lunneblad, Nils Hammarén och Jonas Lindbäck från Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Majsa Allelin fån Södertörns högskola.
Programmet består av tre delprojekt. Det ena Obehöriga äga ej tillträde! Har Nils Hammarén varit projektledare för, det andra om ungas informella lärare har Sara Uhnoo varit projektledare för, det tredje har Johannes Lunneblad varit projektledare för.
FAKTA OM BOKEN MELLAN RESIGNATION OCH FRAMTIDSTRO
De insikter som forskningen har bidragit med är samlade i boken Mellan resignation och framtidstro – livsvillkor och lärande hos förortens unga (2024). Boken utmanar de stereotypa bilderna av ungdomar i utsatta områden och belyser den ofta osynliga verkligheten som unga i Göteborgs mest stigmatiserade stadsdelar möter. Genom kvalitativa metoder som intervjuer och observationer får ungdomarnas egna röster ta plats.
Den presenterar en bild av både uppgivenhet och skörhet, men även av den starka sociala gemenskap och kreativitet som frodas i utanförskapet. Förortsskolan framstår som en frizon, och betydelsen av engagerade lärare samt solidaritet elever emellan betonas i en skolmiljö som ofta saknar resurser.